Govern oficialitza el desmantellament del Laboratori d’Epidemiologia

Un decret deixa sense efecte la creació de l’organisme, fins ara sota tutela del SAAS, del qual es fa un bon balanç sobretot per la tasca feta durant la pandèmia però que, ara, no es considera necessari

Un tècnic treballant al laboratori de salut pública.

El Govern ha oficialitzat el desmantellament del Laboratori Nacional d’Epidemiologia a través de la publicació d’un decret amb el qual es deixa sense efecte la normativa que va crear l’organisme, en plena pandèmia de la Covid-19. D’aquesta forma es posa fi a un ens que ha existit durant cinc anys, ja que es considera que, ara mateix, no és necessari. Tal com va avançar Altaveu, la voluntat és que la tasca passi a ser assumida, ja amb un caràcter més d’investigació, des de la Universitat d’Andorra.

En el decret, que signa la ministra de Salut, Helena Mas, es recorda els motius que vam portar a crear el Laboratori. El novembre del 2020, encara en plena emergència sanitària causada pel coronavirus, es va considerar necessari “crear diverses estructures per poder donar una resposta més eficient i adequada a la situació”. I, entre aquestes, l’organisme que fins fa poc ha estat comandat per David Vilanova.

L’hospital traspassa el laboratori d’epidemiologia a l’UdA, que preveu impulsar la recerca en salut

La intenció era, segueix relatant el decret, que s’encarregués “d’implementar les funcions necessàries en el marc de la gestió de les situacions sanitàries que ho requereixen”. Ara, es fa un bon balanç del seu funcionament. Aquesta estructura, adscrita orgànicament i funcionalment al ministeri que té les competències en matèria de salut, va afavorir i garantir una millor resposta sanitària enfront de la pandèmia”, s’assegura.

La situació, però, ha canviat ara. Així, es posa en relleu “la remissió del virus SARS-CoV-2” i s’entén que “la mateixa entitat ha de deixat de tenir utilitat i pertinència”. Per tant, “no és necessària”. Més quan ja fa més de dos anys que es va decretar la fi de la situació d’emergència ocasionat per la pandèmia.

Vista aquesta realitat, es considera oportú desmantellar el Laboratori. Així, el decret deixa sense efecte o deroga tota la normativa que el va crear. I, per tant, a partir d’aquest 1 de gener, dia d’entrada en vigor, l’ens deixa d’existir. La idea és que les seves funcions passin a ser assumides, ja amb una voluntat més d’investigació, des de la Universitat d’Andorra, en un projecte que s’haurà d’embastar els pròxims mesos i que podria estar vinculat, també, a Catsa.