Segons les dades oficials, al llarg de l’any només es va registrar una sospita de tuberculosi, que va ser finalment descartada. Per tant, el balanç final és de zero casos confirmats i una taxa d’incidència nul·la (0 casos per cada 100.000 habitants), un resultat excepcional en el context europeu. Aquestes xifres confirmen la clara tendència a la baixa de la malaltia al país.
Entre el 1997 i el 2025, Andorra ha notificat 227 sospites de tuberculosi, de les quals 197 es van confirmar (un 88,3%). La major part d’aquests casos han estat autòctons (170), mentre que un 31 han estat importats. L’evolució de la incidència mostra un descens sostingut: si a principis dels anys 2000 les taxes superaven els 8 casos per cada 100.000 habitants, en els darrers cinc anys s’han reduït fins a valors pròxims als 2,6 casos per 100.000 habitants
Un dels factors determinants en aquest èxit és el Programa de Prevenció i Control de la Tuberculosi a Andorra (PPCTA). Aquest sistema garanteix l’accés universal a totes les proves, tractaments i seguiment relacionats amb la malaltia, incloent-hi també la infecció tuberculosa latent. El programa no només facilita el tractament dels pacients diagnosticats, sinó que també assegura el control dels seus contactes fins a la curació completa, reduint així el risc de transmissió comunitària.
INFECCIÓ TUBERCULOSA LATENT
Malgrat l’absència de casos actius, les autoritats sanitàries insisteixen en la importància de controlar la infecció tuberculosa latent (ITL), una forma no simptomàtica que pot evolucionar cap a la malaltia activa. Durant el 2025 es van notificar 7 casos d’ITL a Andorra (cinc dones i dos homes), i d’edats entre 55 a 82 anys. Dos d’aquests casos s’han detectat al servei de pneumologia i els cinc restants al servei de medicina interna, i han estat tractats amb protocols preventius específics, especialment en pacients amb tractaments immunosupressors.