Andorra disposa de 57 farmàcies i Encamp, Ordino i la Massana encara en podrien acollir alguna més

Després d’anys de feina i debat, el ministeri de Salut i el Col·legi de Farmacèutics han tancat el projecte de llei d’ordenació del sector, que actualitza una normativa que datava del 1977 i que reforça “el rol professional del farmacèutic comunitari”

Helena Mas i Carme Pallarès durant la compareixença.

Andorra disposa actualment de 57 oficines de farmàcies. Aquest serà el número de referència per al futur. La xifra base. Però segons els criteris establerts en la llei d’ordenació farmacèutica, com a mínim a Encamp -que no al Pas de la Casa-, a Ordino i a la Massana, sempre com a caps de parròquia, encara n’hi cabria alguna més. Després d’anys de feina i debat, el ministeri de Salut i el Col·legi de Farmacèutics han tancat el projecte de llei d’ordenació del sector, que actualitza una normativa que datava del 1977 i que reforça “el rol professional del farmacèutic comunitari”.

Un dels punts de fricció entre ministeri i professionals eren els criteris en relació amb la situació de les oficines de farmàcia. Així, les que ja hi són ja hi són i ni tan sols els caldrà complir l’espai mínim que fixa la nova llei, de 70 metres quadrats. Però si mai s’han d’obrir farmàcies noves cal atendre’s a un seguit de requisits. El criteri general és que hi ha d’haver 2.350 habitants per farmàcia i que hi ha d’haver un mínim de 60 metres si es compleix el criteri poblacional o es trasllada una farmàcia existent. Això sí, hi ha excepcions per garantir l’accés a les farmàcies. En els caps de parròquia (i per a aquesta causa Santa Coloma i el Pas de la Casa es consideren com a tals) amb sobreoferta les noves obertures es podran només a més de 500 metres en zona residencial. En altres nuclis, l’obertura s’haurà de fer a més d’un quilòmetre i sempre que hi hagi 1.500 habitants com a mínim.

Com s’ha dit, la ministra de Salut, Helena Mas, ha indicat que actualment el país té les farmàcies que necessita. “El nombre de farmàcies que hi ha és el que s’adequa a la necessitat de país perquè és una xifra molt estable”, altra cosa és que hi hagi oficines que estan molt concentrades en determinats indrets, producte, en aquest cas, d’un reclam també turístic. Les 57 farmàcies en global és el nombre de base. “Si se’n tanca una, n’hi cabrà una altra”, ha indicat Mas al costat de la cap de recursos sanitaris del ministeri, Carme Pallarès. Ara bé, si tanca una farmàcia i durant cinc anys no se n’obre cap, el número de base quedarà reduïda en una unitat. 

Mas i Pallarès han deixat clar que “volem potenciar la farmàcia de proximitat” i han destacat la feina feta durant anys amb el col·legi professional, al qual han agraït “la seva feina i predisposició”. També han repassat algunes dades per deixar clar que mentre a Andorra hi ha 70 farmàcies per cada 100.000 habitants, a l’OCDE de mitjana n’hi ha 28 i a Espanya (47) i França (31) també s’està força per sota de la xifra andorrana. No obstant això, els models farmacèutics arreu són força diferents entre ells. El projecte de llei “regula per primera vegada la venda a distància, i nomé serà autoritzada a medicaments sense recepta” i, alhora, el text preveu un ampli règim disciplinari i sancionador que “també facilitarà la part més ingrata que és la de fer complir la norma”

Com és habitual, les infraccions es dividiran en lleus, greus i molt greus podent anar de 300 a 3.000 euros en el primer cas, de 3.001 a 20.000 euros en el segon nivell i de 20.001 a 300.000 euros en el tercer cas. Quan els incompliments siguin molt greus -com ara que es venguin o s’adquireixin medicaments no autoritzats, que es posi en risc la salut dels usuaris, etc…- es podrà fins i tot inhabilitar el professional i clausurar de forma temporal o permanent l’establiment.

-seguirà ampliació-

Etiquetes: