La raó de l’enganxada ha estat el text que proposava la creació d’un registre en línia on, de forma voluntària, es podrien inscriure els andorrans que viuen a l’estranger. Des del grup demòcrata, el seu president, Jordi Jordana, ha posat en relleu que consideraven que, en el fons, era una bona idea, però que es va enviar una sèrie de canvis que consideraven necessari incloure en el text. Entre aquests, el fet que “no es posi que ja hi ha una base amb la feina feta per la nostra xarxa d’ambaixades”.
Espot ha retret a Montaner que no vulgui seure “amb un grup que li dobla els vots” i ha reblat el clau recordant-li la realitat de la cambra: “Mal que li pesi, vam guanyar les eleccions”
El parlamentari canillenc ha lamentat que AE hagi refusat ni tan sols seure a parlar d’aquests possibles canvis. La líder de la formació, Carine Montner, ho ha justificat defensant que “ens hem de quedar amb la idea general perquè les transaccions, a vegades, no serveixen per a res”. El motiu? El fet que, al seu entendre, Govern no compleix moltes de les propostes aprovades. Des de Demòcrates, Jordana ha lamentat que amb aquesta actitud “està vostè atacant el parlamentarisme”.
Més dur ha estat encara el cap de Govern, Xavier Espot. Ha retret a Montaner que “no ha volgut seure a parlar amb un grup que va obtenir el doble de vots que vostè” i ha negat que l’executiu no segueixi el que es demana des del Consell. I aquí és on ha recordat quina és la realitat a la cambra: “Mal que li pesi, vam guanyar les eleccions”.
El Consell ha refusat la proposta de resolució que demanava mesures per millorar la detecció precoç de persones que estiguin il·legalment al país, malgrat haver comptat amb el vot favorable de Concòrdia. Aquí, la ministra de Justícia i Interior, Ester Molné, ha criticat que “se’ns acusi de no fer la feina” quan, assegura, que s’han aplicat ja en diferents casos les disposicions incloses a la Llei òmnibus. Tampoc ha prosperat -en aquest cas amb el vot contrari de la resta de grups- el text que reclamava recuperar la neutralitat d’Andorra, arran del posicionament en el conflicte entre Andorra i Ucraïna.
Tampoc han tingut el suport de la cambra els textos amb què es demanava incrementar el límit exempt de l’IRPF i la proposta amb la qual es demanava establir incentius per a les empreses que incrementin els salaris als seus treballadors. En aquest punt, ha estat el PS qui ha retret a Andorra Endavant que no hagi volgut negociar canvis o presentar una proposta conjunta. Una crítica que ha tornat a aparèixer quan s’ha debatut la proposta sobre reforçar la informació i el consentiment de les famílies a l’hora de validar que es puguin fer amb els seus fills activitats complementàries amb continguts sensibles. El ministre d’Educació, Ladiaslau Baró, ha comentat que l’escrit quedava massa ampli i que “amb una transacció s’hauria pogut acotar millor”.
Segons ha avançat la sessió, han anat caient altres propostes de resolució impulsades per AR. És el cas de la que demanava una consulta ciutadana sobre la via preferent, la implementació generalitzada del règim del tercer pagador o celebrar ja el referèndum per l’acord d’associació. Tampoc ha prosperat la que demanava garantir que els quiròfans de l’hospital tinguin el material necessari per operar amb prou garanties.