D’aquesta manera, les quotes mínimes que caldrà obrir seran “molt conservadores, inferiors al nombre de permisos que s’han concedit els darrers anys”, destaca el Govern en un document de resum de l’acord d’associació.
De la mateixa manera, subratllen que es manté un sistema de verificació d’antecedents penals. Com a norma general caldrà presentar una autodeclaració de condemnes penals, encara que es realitzarà una verificació aleatòria d’aquests per a la majoria de casos, i sistemàtica per a “professions sensibles”, com les vinculades als àmbits de la salut, l’educació i serveis financers, entre d’altres.
El sistema es reexaminarà cada 10 anys, i per a qualsevol modificació del mateix serà necessari l’acord de les dues parts, d’Andorra i de la UE
El sistema es reexaminarà cada 10 anys, i per a qualsevol modificació del mateix serà necessari l’acord de les dues parts, d’Andorra i de la UE. En aquest punt, val a assenyalar que “la solució està fonamentada sobre els criteris geogràfics del país”, i a més s’acompanya de dues declaracions interpretatives, que determinen que cal avaluar “l’impacte real d’una conducta a Andorra d’acord amb les seves particularitats geogràfiques, demogràfiques i socials i amb la jurisprudència dels tribunals andorrans” en matèria d’ordre públic, i que Andorra no adopta el concepte de ciutadania de la unió i que la política d’immigració i els drets de residència dels nacionals de països tercers queden fora de l’acord.
Mentre es limita, o es manté un control, a l’arribada de persones, els andorrans i residents de nacionals podran gaudir de llibertat de circulació. Així, els estudiants podran accedir als estudis en les mateixes condicions que els nacionals de la UE, quan ara se’ls apliquen tarifes i condicions diferents fora d’Espanya, França i Portugal.
De la mateixa manera, amb la targeta sanitària europea ja no caldrà demanar el full de desplaçament a la CASS i es podrà ser atès als centres públics de la UE amb el mateix tracte que els seus ciutadans. Igualment, es coordinaran els sistemes de seguretat social i es podran agrupar les cotitzacions de diversos països, sense generar noves obligacions.
Pel que fa als professionals, aquests podran treballar als països de la UE sense necessitat d’obtenir un permís de treball i es facilitarà el reconeixement de les qualificacions per exercir a la UE, mentre que al revés, pels europeus que vulguin exercir a Andorra, hi haurà quota.