Escalé no ha amaga el malestar que han generat les paraules del titular de Medi Ambient durant la roda de premsa posterior a la reunió de Govern de dimecres. Durant la sessió, es van validar dos criteris de l’executiu sobre dues proposicions de llei formulades des de Concòrdia. Una, la modificació de la regla d’or. L’altra, els canvis al Codi Penal per elevat a 16 anys l’edat de consentiment sexual. A banda, més enllà d’emetre una posició “desfavorable” als dos textos, Casal va carregar contra la formació acusant-los de “copiar” les iniciatives anunciades des de l’executiu.
Sobre aquesta afirmació, Escalé ha preferit esquivar-la. “No entrarem en retrets”, s’ha limitat indicar, tot reclamat que “Govern actuï des del rigor i la responsabilitat institucional i que els nostres textos puguin ser debatuts en comissió”. I d’això, ara mateix, en té seriosos dubtes. “Ens demanen si el criteri de Govern és desfavorable no per raons tècniques, que és el que preveu el reglament del Consell, sinó per raons d’estratègia política”, ha indicat.
I el que els fa sospitar això és el fet que Casal admetés que estaven a favor dels canvis proposats, com ara amb l’edat de consentiment. “És desorientant veure que estan a favor d’una iniciativa que presentem però, en canvi, sistemàticament la voten en contra per després presentar-la en noves lleis que no han estat anunciades”, apunta el president del grup parlamentari de Concòrdia que, a més, lamenta especialment que és una forma habitual d’actuar per part de l’executiu i de la majoria que li dona suport.
“Hem presentat vuit lleis i cap d’elles ha passat l’aprovació inicial parlamentària imprescindible perquè puguin ser discutides en comissió. No ja aprovades, sinó debatudes”, ha recordat. Per això, alerta que “quan s’ofega el debat, s’ofega la democràcia” i es mostra partidari de “poder debatre de totes les propostes”.
I això, apunta, novament per motius que res tenen a veure, al seu entendre, amb la bondat o no de les propostes. “Quan el mateix ministre manifesta que estan a favor d’alguna de les iniciatives presentades però voten en contra que siguin debatudes en comissió ens costa veure cap raó que no sigui política”, afirma Escalé que, però, manté “la mà estesa a col·laborar amb Govern; no perdem l’esperança”. Per això, assegura que “no desistirem i continuarem presentant lleis, incloses les dues que estem acabant de treballar amb altres institucions”. Entre aquestes, la del parc natural nacional que va citar el mateix Casal tot recriminant que s’hagués anunciat i no estigués encara tramitada. Sobre això, el parlamentari ha aclarit el motiu: “Els comuns ens van demanar un perímetre a escala topogràfica de les seves parròquies i vam agafar el compromís de fer aquesta tasca, que ha estat encomanda a un gabinet d’arquitectura i enginyeria. En els propers dies podrem transmetre’ls la informació”.
Escalé també s’ha mostrat crític amb el fet que es fes servir la roda de premsa posterior al consell de ministres per carregar contra la seva formació. “Ens preocupa que des del Govern es confongui la tribuna de la institució, que representa totes les persones del país independentment del que han votat, i les posicions del partit polític”, ha apuntat. En aquest sentit, no amaga que la sensació és que són declaracions fetes pensant ja una futura cita electoral. A la pregunta de si ha començat la campanya, el parlamentari ho té clar: “sí”. També, però, avisa que “falta un any i mig i no és el moment de fer campanya sinó de treballar per al país”.