Andorra Endavant proposa que la CASS hagi de validar les baixes mèdiques

També planteja la possibilitat que metges especialistes liberals establerts a l’estranger puguin passar consulta en centres autoritzats en col·laboració amb professionals ja establerts al país i així reduir llistes d’espera

Noemí Amador, Carine Montaner i Marc Monteagudo. Consell General / Sergi Pérez

Andorra Endavant proposa que els serveis mèdics de la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS) revisin i validin les baixes que prescriuen els metges. La mesura voldria, d’una banda, “protegir la independència del metge”, i, de l’altra, “prevenir baixes mèdiques injustificades”. I en paral·lel, també planteja facilitar que especialistes estrangers puguin passar consulta al país en col·laboració amb professionals ja establerts. Així es desprèn de les preguntes que la formació ha entrat a tràmit a fi que el Govern les respongui en la propera sessió de control, prevista pel 29 d’octubre vinent.

La presidenta suplent del grup parlamentari d’Andorra Endavant, Noemí Amador, planteja en una pregunta que els metges poden trobar-se “en una situació delicada quan un pacient insisteix a obtenir una baixa que no coincideix amb el seu criteri clínic i manifesta que acudirà a un altre professional si no l’obté”. Entén la consellera que “la possibilitat de perdre el pacient pot afegir pressió a la relació assistencial”, i per això, i per evitar baixes mèdiques injustificades, proposa un procediment pel qual els serveis de la CASS validin la baixa a posteriori i que el professional tingui un canal confidencial per exposar el cas clínic, el seu criteri sobre la justificació de la baixa i les eventuals pressions rebudes, “i tot això “garantint una resposta àgil i els drets del pacient”.

En una segona pregunta, Amador proposa una flexibilització del règim d’exercici dels metges especialistes liberals per buscar reduir les llistes d’espera que tenen algunes especialitats. El sistema que planteja la consellera d’Andorra Endavant passa per permetre que metges especialistes liberals establerts a l’estranger puguin passar consulta alguns dies a la setmana en centres autoritzats, en col·laboració amb metges ja instal·lats a Andorra. Això contribuiria a ampliar l’oferta assistencial i reduir els temps d’espera, mantenint les garanties de qualitat i seguretat de l’atenció, a parer d’Amador.

Tant en un cas com en l’altre, Amador pregunta al Govern si es planteja estudiar aquestes possibles mesures.

En una tercera pregunta, la presidenta suplent del grup parlamentari Andorra Endavant demana per les mesures que s’han adoptat per “millorar la cobertura de els absències de professorat i garantir que els alumnes rebin efectivament les classes de les assignatures corresponents”, vist que aquest inici de curs”continuen arribant informacions que afecten el desenvolupament normal de determinades assignatures”.