La trobada s’emmarca en els llaços que, durant segles, han unit les dues valls i que tenen el seu origen en les relacions pastorals i ramaderes, els drets de pastura i els intercanvis entre les poblacions de muntanya. Aquests vincles, segons ha explicat el comú ordinenc en un comunicat, es van veure afeblits al llarg del segle XX, però les institucions d’Auzat i d’Ordino van signar, el 25 de setembre de 1992, un conveni de cooperació per impulsar novament els intercanvis i la col·laboració.
En aquest sentit, es recorda que la recuperació de la trobada l’any passat va permetre reprendre aquest espai de relació directa entre les dues comunitats, i s’entén que la celebració d’enguany consolida la voluntat de donar continuïtat a aquesta tradició transfronterera. Durant la jornada, els participants han compartit un dinar amb productes locals aportats des dels dos costats de la frontera, en un ambient de convivència i intercanvi.
La delegació d’Ordino també ha fet lliurament d’obsequis al maire d’Auzat, Abdel El Yacoubi, i al president del Parc Natural Regional dels Pirineus de l’Arièja, Kamel Chibli: un recull d’imatges d’Ordino com a Reserva de la Biosfera i un llibre dedicat a la tècnica constructiva de la pedra seca, patrimoni compartit entre les dues valls. La trobada també ha servit per posar en valor el paper dels espais naturals protegits en la cooperació transfronterera. En aquest àmbit, el Parc Natural de la vall de Sorteny, el Parc Natural Comunal de les Valls del Comapedrosa i el Parc Natural Regional dels Pirineus de l’Arièja formen part del Parc Pirinenc Tres Nacions, un marc de cooperació que contribueix a reforçar els projectes compartits entre els territoris de muntanya.
Amb la continuïtat d’aquesta trobada, Ordino i Auzat refermen la voluntat de mantenir vius uns lligams que han travessat muntanyes i generacions i de continuar treballant conjuntament en nous projectes de col·laboració. La cònsol major d’Ordino, Maria del Marc Coma, ha recordat que amb Auzat “es comparteixen moltes coses com és el patrimoni, la pedra seca, la ramaderia, el pasturatge, i la trobada és una bona manera de recordar-ho i d’estrènyer els lligams”.
Per la seva banda, el maire d’Auzat, Abdel El Yacoubi, ha indicat la importància de valorar “els camins de la memòria” per on es connectaven abans els pobles i que “cal preservar i mantenir en bon estat”. També ha fet èmfasi en la col·laboració amb Ordino per enfortir els lligams del jovent dels dos pobles.
La trobada d’enguany ha comptat amb la participació de representants institucionals com la subsíndica, Sandra Codina, i les conselleres generals Berna Coma i Núria Segués. També hi han assistit representants del sector primari i dels espais naturals d’ambdós territoris, també de Catalunya, així com de gent de la parròquia i dels quarts d’Ordino.