El comú de Sant Julià de Lòria, amb col·laboració de l’Hospital Clínic de Barcelona, la Universitat d’Andorra, l’empresa andorrana Cellab i l’associació Assandca, han presentat aquest matí l’agenda social del projecte AMIC. Es tracta d’unes jornades de divulgació científica i de sensibilització sobre immunoteràpia i els nous enfocaments en el tractament del càncer. En el marc de la presentació han explicat que aquesta és “com una primera llavor” per poder desenvolupar, en un futur, aquests tractaments al Principat, molt probablement en el parc tecnològic que es vol fer a l’antic edifici de CATSA. Així ho ha apuntat Joan Muro, director de màrqueting de Cellab, una empresa pionera del país, tot subratllant que “tenim una capacitat de poder pivotar models diferents i molt innovadors en una instal·lació com la nostra a Cellab a Sant Julià, i que juntament amb nous espais de la parròquia com pot ser l’edifici CATSA, hi poden haver espais per a la recerca biomèdica i per a la col·laboració publicoprivada”.
Des de la companyia apunten que “el càncer està arribant a tanta gent que la indústria té un paper clau en la fabricació de nous medicaments”, ha explicat Muro tot afegint que també pot servir per crear noves teràpies que es puguin oferir al país: “Cada cop són més els pacients que malauradament han de marxar d’Andorra a tractar-se a l’hospital Clínic de Barcelona perquè aquí no ho poden fer, i el futur implica donar solucions als pacients”, ha afegit. Per aquest motiu, consideren que l’edifici de CATSA pot servir per a destinar-hi un algun espai per “fer-hi recerca biomèdica”. Aquesta és una mesura que han aplaudit des d’Assandca en el cas que acabi sent una realitat: “Com menys viatges hagi de fer un pacient, molt millor”, ha manifestat la vicepresidenta de l’associació, Barbara Dos Santos.
Per part de la corporació comunal, la cònsol menor, Sofia Cortesao, ha apuntat que a la parròquia hi ha aquest edifici que s’han posat d’acord amb el Govern per adquirir i on volen fer un parc tecnològic amb l’objectiu de desenvolupar projectes com aquest: “Tindria un sentit i una coherència amb l’objectiu de convertir la parròquia en un referent en innovació i salut”, ha manifestat. Posteriorment a la roda de premsa, des del comú han deixat clar que seria una opció del que s’hi podria dur a terme, però que no hi ha res tancat.
JORNADES AMIC
Amb l’objectiu de transmetre a la població els beneficis dels tractaments alternatius i les noves opcions terapèutiques que s’estan aplicant per combatre el càncer, el comú de Sant Julià, l’empresa Cellab, la Universitat Andorra i l’hospital Clínic de Barcelona, han organitzat del 5 al 16 de maig un esdeveniment que comptarà amb diferents activitats per apropar la ciutadania a un vessant més divulgatiu sobre el càncer.
El cap d’Anatomia Patològica de l’hospital Clínic de Barcelona, Antoni Martínez, ha explicat que en moltes ocasions els tractaments més comuns contra el càncer -la quimioteràpia i la radioteràpia- són massa agressius i provoca la mort de cèl·lules sanes, però existeixen altres tractaments alternatius i, que són efectius, que a través del sistema immunològic i la microbiota poden fer front als tumors malignes. La jornada començarà el dia 5 de maig amb la inauguració de l’exposició fotogràfica ‘Jo soc la vida’ de Chiqui Novis, al vestíbul del Centre Cultural Lauredià, que es podrà visitar fins al dia 16 de maig. El dia 6 de maig, es farà una taula rodona titulada ‘Nous abordatges terapèutics del càncer: el paper de la microbiota’, a càrrec de professionals del sector com el doctor Climent Casals i el doctor Manel Juan, de l’Hospital Clínic de Barcelona; i la doctora Cristina Royo del SAAS.
El 7 de maig hi ha la intenció de fer un gran llaç humà contra el càncer a la plaça de la Germandat, en el qual també participaran els alumnes de l’escola espanyola i la francesa de la parròquia. Finalment, el dia 10 de maig hi ha prevista una activitat esportiva solidària a la plaça de la Germandat, que anirà a càrrec de la ‘influencer’ Patry Jordan. Tindrà un cost de 15 euros que anirà en benefici de les tasques que duu a terme l’associació Assandca per ajudar als pacients de càncer en els seus desplaçaments per dur a terme els tractaments.