El grup comunal Avancem demanarà explicacions a la majoria durant la sessió del consell de comú d’Encamp prevista per aquest dijous sobre l’estat de les millores laborals del personal de la corporació. La formació ha inclòs una pregunta en l’apartat de precs i preguntes per saber quan es preveu aplicar mesures com la revisió de les graelles salarials, la flexibilització i reducció de la jornada laboral o la implantació del treball no presencial.
Segons recorda el grup, no és la primera vegada que planteja aquesta qüestió. Ja ho va fer en la sessió del 18 de desembre de l’any passat, quan va preguntar si el comú tenia previst introduir millores en les condicions de treball dels empleats públics. En aquella ocasió, la majoria va respondre que les comparacions amb altres administracions no eren pertinents perquè les realitats eren diferents.
Ara, la consellera socialdemòcrata Marta Pujol assegura que la situació continua sent preocupant. En el comunicat, afirma que a les comissions de Recursos Humans i dels diferents departaments s’ha constatat “un degoteig constant de baixes i renúncies”, així com dificultats per cobrir vacants i garantir el funcionament normal d’alguns serveis.
Per aquest motiu, Avancem considera que el comú hauria d’explorar mesures que ja s’apliquen en altres administracions, com ara reduccions de la jornada laboral o increments salarials, amb l’objectiu de reforçar l’atractiu de l’administració comunal i garantir uns serveis públics de qualitat en un context de creixement demogràfic i d’augment de l'activitat.
L’oposició també recorda que un grup de treballadors va adreçar una carta als cònsols reclamant millores laborals i que, segons exposa, la resposta rebuda va ser que el personal comunal ja disposava de condicions més favorables que les del sector privat. Avancem discrepa d’aquest plantejament i sosté que l’administració pública no s’hauria de comparar amb empreses privades, ja que la seva finalitat és la prestació de serveis públics i no l’obtenció de beneficis econòmics.
En aquest sentit, defensa que la referència haurien de ser altres administracions públiques i cita també l’experiència d’alguns països nòrdics, on — assenyala — les jornades laborals reduïdes conviuen amb uns bons nivells de productivitat i unes condicions salarials més favorables.
El grup recorda igualment que, durant el debat del desembre, el cònsol menor va anunciar que s’estava elaborant un reglament sobre la jornada laboral per incorporar mesures de conciliació. Tot i que en el darrer consell de ccmú es van aprovar els protocols contra l’assetjament, Avancem considera que encara no s’ha materialitzat “cap millora real i efectiva” de les condicions laborals i reclama conèixer el calendari previst per fer efectives aquestes reformes.