Andorra la Vella descarta per “inviable” el parc natural de la Vall d’Enclar

El cònsol major, Sergi González, explica que l’estudi encarregat per veure si es podia tirar endavant és negatiu tot indicant que les condicions orogràfiques ja protegeixen prou l’espai i recomanant que la seva promoció es faci en clau cultural i patrimonial

Acte de la candidatura d'Enclar on es va presentar el projecte ara descartat.

El Parc Natural a la vall d’Enclar no es farà. La proposta, que havia estat part del programa electoral de l’actual majoria comunal, ha estat descartada pel cònsol majori, Sergi González, que ha admès que ja queda fora dels objectius del mandat. En aquest sentit, ha explicat que la decisió s’adopta després que l’estudi de viabilitat encarregat des de la corporació hagi resultat negatiu. El treball el considera “inviable” per les característiques de l’espai que, de fet, ja actuen de protecció de la zona. A banda, es recomana promocionar la zona des d’un punt de vista més cultural i patrimonial.

La decisió l’ha revelat González durant la presentació del Pla d’Actuació Comunal. Justament, el fet que aquest projecte, finalment, no tiri endavant, seria un dels motius que impediran arribar al 100% d’acompliment del programa electoral amb què Enclar va guanyar les eleccions del desembre del 2023. Es proposava la creació del parc com a forma de reforçar la protecció de la vall i de posar en valor un “espai singular del territori comunal”.

I, certament, el comú va fer passos en aquesta direcció. Es va encarregar un estudi per veure com s’havia de fer el projecte i els resultats ja han arribat. El treball de BMS Consultoria Estratètica, per un import de 12.800 euros, estableix, segons ha explicat el cònsol, que “no és viable”. I, per tant, s’accepta el diagnòstic i s’aparca la iniciativa.

Segons s’explica des del mateix comú a la web del PAC, el treball “conclou que les característiques orogràfiques del terreny i el difícil accés a la zona ja actuen, de facto, com a mecanismes naturals de protecció de l’espai”. Per tant, l’objectiu de garantir la serva preservació es compleix sense necessitat d’impulsar el parc natural. En canvi, toca veure com es pot assolir l’altra fita: la posada en valor.

I aquí és on es comenta que l’estudi “recomana orientar la promoció de la vall d’Enclar cap a un enfocament predominantment cultural i patrimonial, més que no pas estrictament ambiental”. Així, el consell és remarcar els “elements històrics, arqueològics i paisatgístics existents”, tot assegurant que aquesta fórmula “permet comptabilitzar la preservació de l’entorn amb una divulgació respectuosa i un ús públic controlat”.