La rebaixa fiscal impulsa la recuperació de la venda de carburant i ‘salva’ la patacada del tabac

La recaptació per l’entrada al país de gasoil i benzina creix un 9,6% a l’octubre en comparació amb un any abans, però els ingressos globals continuen a al baixa castigats per la davallada del tabac (-29,9%) i de les begudes (-12,4%)

Una persona utilitzant un sortidor de carburant. Pexels

La rebaixa fiscal aplicada entre Governi distribuïdors està tenint efectes positius si es tenen en compte les dades dels ingressos a duana. La possibilitat de mantenir un diferencial de preu interessant amb els països veïns, ha permès recuperar clients espanyols i francesos i tot plegat s’ha traduït amb una major importació de combustibles que han permès ingressar un 9,6% més que l’octubre del 2025. Ara bé, en un mes de baixa afluència turística i després d’un increment de les importacions de tabac al setembre, aquest octubre presenta dades negatives en ingressos provinents del tabac (-29,9%), de la importació de begudes (-12,4%) i la recaptació global a la duana s’ha vist minvada un 8,8% respecte el mateix mes del 2025.

Segons les dades del departament de Tributs i Fronteres, els ingressos per importacions de combustibles durant l’octubre han estat de 5,4 milions, un 9,6% més que els 4,92 registrats l’octubre del 2025. La situació confirma la recuperació de les vendes que ja es veia en les dades de duana dels mesos de setembre, (+13,2%) i agost (+6,3%). Si es miren les dades acumulades des de principis d’any, se superen per poc els 46 milions ingressats, un 0,5% menys que un anys abans (46,3 milions).

Ara bé la resta de productes no presenten tant bones dades i això fa que en global, els ingressos de duana hagin caigut un 8,8% a l’octubre, quedant-se en 18,26 milions quan un any abans havien estat poc més de 20 milions, mentre que en els deu primers mesos de l’any la xifra recaptada és de poc més de 174 milions, un 5,2% per sota dels 183,62 milions del mateix període del 2025.

Concretament, es detecta una forta patacada en els ingressos de tabac després d’una remuntada al setembre: a l’octubre cauen un 29,9% i es queden en poc més de 5 milions, quan el mateix mes d’un any abans havien estat 7,2 milions. En l’acumulat la davallada és del 15,1%, passant dels 73,9 milions del 2025 als 62,78 d’enguany.

Tampoc ha estat un bon mes per a les begudes. S’han ingressat 661.406 euros, un 12,4% menys que els 755.150,06 d’un any abans, i l’acumulat és de 6,9 milions, un 6,2% menys que els deu primers mesos del 2025 (7,36 milions).

Finalment, en el cas de les altres mercaderies, s’han ingressat 7,2 milions (+0,3%) i l’acumulat és de 58,34 milions (+4,1%).