L’embranzida final del tabac maquilla la recaptació del 2025 a la duana

Es tanca amb uns ingressos de 222,6 milions, el que suposa una caiguda del 6,5% en comparació als del 2024, moderada amb les dades positives de les cigarretes en el darrer quadrimestre

Tabac exposat a un centre comercial del país.

El darrer quadrimestre del 2025 ha acabat donant aire a la recaptació que l’Estat assoleix a la duana. El balanç global, no és cap sorpresa i ja s’esperava, és negatiu, però no tant com es podia pensar a mitjans de l’exercici. El tabac, novament, ha estat clau. Les importacions van ser sensiblement inferiors a les del 2024 fins al setembre, fet que arrossegava els ingressos a la baixa. Des de la llavors, però, el repunt ha estat molt important i això ha acabat permetent una certa remuntada: al final, la caiguda és del 6,5%.

A nivell de duana el 2025 té dues parts ben diferenciades. Fins a l’agost, mes rere mes els ingressos registraven davallades significatives en comparació a les dades de l’exercici anterior. A l’agost es fregava el -20%. El motiu? Les baixes importacions de tabac, fruit de l’efecte estoc que encara s’arrossegava des de la pujada de taxes del 2023. Al juliol, de fet, només d’aquest producte, els ingressos marcaven una caiguda de gairebé el 38%.

Tot va canviar a partir del setembre. En aquests darrers quatre mesos de l’any, les dades han passat a ser positives. I, novament per culpa del tabac. Un cop acabat l’efecte estoc, les importacions -i el que s’ingressa gràcies a elles- van créixer. Una dada: Entre setembre i desembre, la recaptació pel tabac va ser de 26,73 milions, pels 10,39 del mateix període del 2024. És a dir, un 157% més.

I aquesta remuntada de final d’any és la que fa que les xifres, tot i no ser bones, no siguin tan negatives com es podia pensar fa uns mesos. Al llarg de tot el 2025, la duana ha recaptat gràcies als productes que entren al país un total de 222,6 milions d’euros. La xifra suposa una disminució del 6,5% en comparació als gairebé 238 de l’any passat. En canvi, supera la del 2023, que era de 213,2 (+4,4%).

Ingressos duana

Pel que fa al tabac, el producte més important en el capítol d’ingressos, es tanca amb poc més de 89 milions d’euros de recaptació, en comparació als 110,47 de l’any anterior. El descens és, finalment, del 19,4%. La dada, a més, en aquest cas és positiva si es compara amb l’acumulada el 2023 (83,85 milions, un 6,2% més). Així doncs, tot fa pensar que les importacions s’han tornat a normalitzat un cop deixat enrere l’efecte estoc.

En el cas d’altres productes, el comportament difereix. Pel que fa a les begudes, hi ha una petita millora. Els 8,9 milions assolits representen un increment de l’1,8% respecte a la dada del 2024 (8,77). En canvi, amb els combustibles la dada és gairebé idèntica: 55,43. És el capítol d’altres mercaderies qui treu millor resultat: els 69,2 milions recaptats durant tot el 2025 suposen un 9,4% d’increment en comparació als 63,3 del 2024.

Etiquetes: