També ha assegurat Cunill que l’ens segueix la llei per no donar certes dades. “Hi ha deure confidencialitat”, ha recordat divagant quan se li recrimina manca de transparència en relació, per exemple, amb la comptabilitat de BPA. En aquest sentit, els consellers del PS i Concòrdia, Pere Baró i Maria Àngels Aché, respectivament, han mostrat el seu neguit per l’opacitat que mostra l’ens, que segurament, ja ha reconegut Baró, deriva de la legislació, “però hem presentat dues esmenes en pro de la transparència i estic segur que la majoria les tombarà”, ha dit el conseller socialdemòcrata. La presidenta de l’ens estatal ha recordat que ara és una societat en liquidació i que “en estar sota el paraigua de la Batllia és Batllia qui decideix”. En tot cas, “farem el que la llei digui que hem de fer. La nostra missió és la que és, però sempre dins del marc legislatiu”.
Cunill ha fet una repassada ràpida a la tasca duta a terme per l’AREB per ressaltar, d’una banda, la “labor discreta però dia a dia per intentar avançar” i garantir en la mesura que sigui possible l’estabilitat del sistema financer. I, de l’altra, la tasca d’administració judicial de la liquidació de BPA, que està en marxa des del 2024. La presidenta de l’AREB ha explicat que s’està treballant en “l’actualització dels plans de resolució” i s’està a l’espera de la modificació de la legislació actual per tal que es transposi la darrera de les directives europees lligada a la matèria que pertoca.
DADES I ALTRES
De les dades que ha presentat Cunill en relació amb les causes judicials, s’ha posat de relleu que des que l’ens existeix l’han afectat 188 causes, 148 en via administrativa, 10 en matèria civil i 30 de penal. D’aquestes, 43 causes continuen vives, essent les que es troben en l’àmbit civil les més nombroses, en concret 27. Sis són de caràcter civil i deu queden en el marc administratiu. La presidenta de l’ens de resolució bancària ha ressaltat que en el darrer any només s’ha increment d’una les causes que afecten l’AREB per la interposició d’una querella criminal per part dels antics responsables de BPA contra el consell d’administració i el director general.
Cunill ha repassat els delictes que se’ls atribueixen. “Falsejament de comptes, quan un banc té els comptes anualment auditats; estafa processal, quan totes les resolucions han estat validades judicialment; i prevaricació, quan l’únic que nosaltres hem fet ha estat seguir la nostra llei”. Cunill s’ha mostrat convençuda que “es veurà que hem fet la nostra feina”, “una feina que no és fàcil ni és agradable, segurament hi ha feines més agraïdes, però aquesta és una feina que s’ha de fer. De moment i fins al present, la Justícia en totes les coses que s’han anat fent ens ha donat la raó”, ha remarcat la presidenta de l’AREB.
Sílvia Cunill, que ha explicat que des d’aquest 2025 s’està cobrant als bancs una taxa de supervisió per poder dotar ahir de fons la FAREB, i tenir dotació econòmica si mai s’ha d’intervenir en la resolució d’alguna altra entitat bancària, ha tornat a recordar que “el 96% de clients de BPA van ser traspassats perquè van acreditar la licitud dels fons” tot i que “el 4% restant representa el 15% del volum de dipòsits i estan dins dels clients de BPA. No hi ha una gestió perquè és una entitat en liquidació”, ha remarcat Cunill, que ha assegurat que entre els clients que no van aconseguir el traspàs només hi ha dues sentències fermes, circumstància que no ha convençut ni poc ni gens a Pere Baró.
La presidenta de l’AREB, que espera que més aviat que tard es pugui tancar ja l’estat de crèdits del banc en liquidació però que ha deixat que que “són dossiers complexos” encara que “també ens agradaria que pogués anar tot més ràpid”, ha explicat que l’ens, en funció d’administrador judicial de BPA, està fent tot un seguit d’accions per recuperar el màxim d’actius de BPA o, millor dit, “convertir en ‘cash’ el que no és ‘cash’”. Per això s’han anunciat algunes subhastes de diversos béns o, per exemple, en aquest marc, ha explicat Cunill, s’ha fet una acció judicial a les Illes Caiman, per comprovar si el banc hi tenia actius que es puguin recuperar.