La imatge d’aquestes figures del futbol internacional -també hi ha noms reconeguts al país com Marc Pujol, Eloy Casals o José Gomes- reunides a l’Estadi Nacional ha estat una de les sorpreses de la tarda. Tots ells participen en la primera promoció del curs UEFA B-A que organitza la FAF, que precisament aquest dilluns ha iniciat el primer dels quatre blocs presencials previstos fins al juny del 2027. Una oportunitat perquè exjugadors amb una dilatada trajectòria professional puguin fer el salt a les banquetes sense haver de començar pel nivell més bàsic de la formació d’entrenadors.
En el cas de Piqué, però, aquesta decisió té una lectura particular. Tot i que no disposa encara de la titulació, l’exfutbolista ja exerceix una influència notable en el dia a dia esportiu de l’FC Andorra, on forma part del nucli de treball que integren l’entrenador Carles Manso i el director general i esportiu Jaume Nogués. El màxim accionista tricolor no es limita a supervisar el projecte des dels despatxos, sinó que participa en la presa de decisions, manté un contacte directe amb el cos tècnic i ha arribat a intervenir en sessions d’entrenament i reunions amb la plantilla.
De fet, aquesta fórmula de treball s’ha consolidat durant els darrers mesos. Piqué ha assumit un paper especialment actiu en la reorganització esportiva de l’equip, mentre Manso es fa càrrec de la banqueta. El club ha decidit donar continuïtat a aquest model, amb el vistiplau del mateix excentral, que tot i així ha avalat públicament la feina del tècnic. La seva ascendència al vestidor també s’ha fet evident en moments delicats, com quan ha baixat a parlar directament amb els futbolistes després de resultats adversos. En aquest context, el fet que ara decideixi obtenir el títol d’entrenador reforça la seva formació en una faceta en què ja té una participació directa, tot i que això no implica necessàriament que tingui previst ocupar una banqueta en el futur.
Pel que fa al curs, la formació de la FAF consta de 580 hores lectives, repartides entre 176 hores de classes presencials, 304 hores de pràctiques i aprenentatge basat en la realitat i 100 hores de treball autònom. Les sessions combinen teoria i pràctica, amb activitats al Centre d’Entrenament Francesc Vila i al Nou Estadi de la FAF, a Encamp. A més, els participants hauran de completar una part obligatòria de la formació integrats en un equip de futbol onze, ja sigui com a primers o segons entrenadors.
DE DILLUNS A DIJOUS
El calendari va arrencar amb tres sessions telemàtiques els dies 5, 6 i 7 d’octubre, mentre que el primer bloc presencial s’allargarà des d’aquest dilluns fins dijous, 15 d’octubre. Els alumnes hauran de tornar al Principat al desembre, al febrer i al juny del 2027 per completar les sessions programades. El curs exigeix una assistència pràcticament íntegra i inclou avaluacions contínues, exàmens teòrics i pràctics i un projecte final.
La FAF ha limitat aquesta primera promoció a un màxim de 20 alumnes, amb prioritat per als candidats andorrans o residents. El preu és de 4.000 euros, amb una bonificació de 1.000 euros per als participants que compleixin aquests criteris. Per accedir-hi, els aspirants han d’acreditar almenys set temporades completes a la màxima categoria d’una federació membre de la UEFA o la FIFA, un requisit que permet a aquestes antigues estrelles saltar-se el nivell UEFA C. Un cop superada la formació, Piqué i la resta de participants podran entrenar a la màxima categoria del futbol andorrà i en altres competicions internacionals que reconeguin aquestes llicències.