En un aute recent, la sala citada tomba la decisió de primera instància que inadmetia una demanda d’Aparcament Vinyes contra el comú tenint en compte que la propietària del pàrquing ja havia instat una altra demanda, per la via civil, contra la constructora que ha participat en la reforma de la plaça del Poble. Per el Superior recorda que només en el cas que tota la culpa fos de l’empresa el comú podria desentendre’s. I com que això sembla que no és així, cal admetre la demanda administrativa i, en aquesta seu, prendre les decisions que pertoqui. I no és que la sala faci responsable sí o sí de les filtracions. Però si que deixa clar que “pot tenir algun tipus de responsabilitat en la causa del sinistre”.
La sala del Superior es refereix a aquesta circumstància en tenir present un informe pericial o gairebé fet per una empresa d’arquitectura a demanda, justament, del comú. I a partit de dit informe, en la fonamentació de l’aute enunciat, el Tribunal Superior manifesta que “aquesta prova –i sense perjudici de la valoració que es pot fer de la mateixa a la sentència que es dicti-, no permet ‘prima facie’ afirmar que la causa de les filtracions sigui imputable de forma exclusiva al contractista per una defectuosa execució del projecte”.
Per contra, manté el tribunal “permet –també ‘prima facie’- apreciar que el comú d’Andorra la Vella pot tenir algun tipus de responsabilitat en la causa del sinistre, bé sigui per haver aprovat un projecte que deixava fora de la reforma determinades zones de les places –que són la coberta de l’aparcament-, bé sigui per no haver donat compliment al conveni subscrit amb els propietaris de l’aparcament, o bé sigui per una manca de manteniment dels embornals”.
I encara, per deixar clar que la Batllia ha d’entrar en el fons, indica que “és cert que la part actora també ha interposat demanda en reclamació dels danys contra la constructora per la via civil, això no obstant, i sense perjudici que les parts puguin sol·licitar la suspensió d’aquell procediment, la normativa i jurisprudència citades obliguen a analitzar en aquesta jurisdicció contenciosa si el comú pot tenir algun tipus de responsabilitat en la producció del dany”.
VISITA
Aparcament Vinyes ha obert aquest dilluns les instal·lacions que té a Prat de la Creu per mostrar als mitjans de comunicació tots els punts d’entrada d’aigua. Tot i assegurant que no hi ha una quantificació dels danys causats, sí que s’ha deixat clar que són evidents els perjudicis reputacionals i patrimonials que s’estan generant. En aquest sentit, han recordat que més enllà d’alguna petita i puntual incidència prèvia, és evident que les filtracions continuades coincideixen amb les obres de remodelació de la plaça.
La planta setena, que és la que queda just per sota de la plaça, i que Vinyes té destinada a places exclusives amb uns accessos més reforçats que en d’altres nivells, és la més afectada. Les filtracions afecten “tota la superfície del sostre”, i encara que en alguns moments hi ha algunes de les fissures d’aigua que s’eixuguen, posteriorment tornen a brollar. I a la inversa. Un dels principals punts del problema es produeix a la junta de dilatació, que s’ha convertit en una entrada d’aigua pràcticament constant i des de la setena planta acaba baixant, en major o menor mesura, fins al segon nivell, amb els danys que això ocasiona.
La propietat manté fora de servei un ascensor pel risc elèctric que hi ha atès que hi va entrant aigua de tant en tant i també en quadres elèctrics, per exemple a la zona de ventiladors i d’extracció de fums. Segons la direcció d’Aparcament Vinyes, pot arribar a estar en risc tota la instal·lació elèctrica i que acabi anant tota en orris. Vinyes exigeix al comú que compleixi el conveni signat i pel qual es va cedir per al bé públic l’espai de la plaça. I això vol dir que hi ha d’haver una impermeabilització perfecta i un manteniment continu.
La representació lletrada d’Aparcament Vinyes exercida per l’advocat Jaume Bartumeu ha criticat les traves del comú en resoldre les responsabilitats i el fet que no s’hagin posat els mitjans necessaris perquè les filtracions cessin d’una vegada. “En l’únic en què no ha escatimat recursos és en prodigar-se davant dels tribunals”, ha afirmat Bartumeu. L’advocat ha deixat clar que “no es tracta de quatre gotetes” com va dir al seu dia Sergi González, si no “uns danys reiterats”. I també ha insistit que les filtracions “no venen de molt lluny” si no que van ser coincidents amb les obres de la plaça del Poble. Per tot plegat ha qualificat de “temerària” la conducta del comú.