La producció d’energia fotovoltaica es quadruplica en quatre anys

Les instal·lacions gestionades per FEDA van generar el 2025 un total estimat de 8.106,4 MWh, un 28,4% més que l’any anterior, mentre creix també el nombre d’instal·lacions d’autoconsum al país

Unes plaques fotovoltaiques. ANA

La producció d’energia fotovoltaica a Andorra continua a l’alça i ja gairebé s’ha quadruplicat en només quatre anys. Les instal·lacions gestionades per FEDA van generar el 2025 un total estimat de 8.106,4 MWh, davant dels 1.569,8 MWh del 2022. En només un any, a més, la producció va créixer un 28,4%, passant dels 6.312,6 MWh del 2024 als més de 8.100 MWh de l’any passat.

El creixement ha estat especialment destacat en els darrers anys: el 2023 es van produir 4.229,1 MWh, el 2024 la xifra va pujar fins als 6.312,6 MWh i el 2025 es van superar els 8.100 MWh. El parc solar de Grau Roig va aportar el 22,7% d’aquesta producció, amb 1.429,5 MWh generats durant el 2025, un 5% més que l’any anterior. La producció, com és habitual en l’energia solar, es concentra sobretot durant els mesos d’estiu, quan hi ha més hores de sol i una major intensitat.

L’empresa parapública continua treballant per impulsar la producció fotovoltaica al país a través d’instal·lacions particulars d’autoconsum, que permeten als clients produir la seva pròpia electricitat i injectar la restant consumida, contribuint així, per una banda, a la reducció de la demanda energètica, i per l’altra, a la producció elèctrica del país a través d’una producció 100% renovable. Aquesta font renovable, a més, promou la microgeneració i el consum de proximitat reduint pèrdues energètiques per transport. La modalitat d’instal·lacions d’autoconsum és la que presenta un major nombre d’instal·lacions, arribant a les 225 al 2025, un 15% més respecte a l’any anterior. 

Producció fotovoltaica estimada gestionada per FEDA. FEDA

A més, per continuar ampliant aquesta font renovable al país, FEDA s’ha aliat aquest 2025 amb el comú d’Andorra la Vella, per potenciar les infraestructures de producció fotovoltaica d’autoconsum a la parròquia. Aquest projecte preveu la implantació de dues instal·lacions que generaran de forma estimada uns 91 MWh l’any.

D’altra banda, FEDA continua impulsant un model energètic basat en fonts renovables i treballa en el projecte del parc eòlic del Pic del Maià que es preveu que generi 40 GWh anuals d’electricitat. Aquest projecte, apunten des de FEDA, no només contribuirà a augmentar l’autonomia energètica sinó que també aportarà energia 100% renovable.  Durant el 2025 la parapública ha treballat per ampliar la potència elèctrica instal·lada, amb la incorporació de 1MW addicional al grup dos de la central hidroelèctrica gràcies al gran manteniment realitzat, i un augment del 36% a les instal·lacions fotovoltaiques d’autoconsum, centrant els esforços a reforçar la producció renovable nacional. Aquestes millores permeten augmentar la generació pròpia, reduir la dependència energètica dels països veïns i garantir el subministrament durant pics de demanda.

La central hidroelèctrica, genera el 95,3% de l’energia produïda a Andorra i el 62, 5% del total d’electricitat produïda al país

Pel que fa a la central hidroelèctrica, genera el 95,3% de l’energia produïda a Andorra i el 62, 5% del total d’electricitat produïda al país. La major part de la producció es concentra a la primavera, ja que és quan hi ha una major disponibilitat d’aigua gràcies al desgel. Tot i que actualment el risc d’escassetat és limitat a Andorra, el canvi climàtic pot incrementar la variabilitat hídrica i la pressió sobre el recurs en determinats períodes. La producció total de la central aquest 2025 ha estat de 84.919 MWh, un 3,22% inferior a l’any anterior.

Finalment pel que fa al centre de tractament de residus (CTRASA), durant el 2025 la instal·lació ha produït 21.346 MWh d’electricitat, un 4,4% més que l’any 2024, gràcies al tractament de 52.620,83 tones de residus. D’aquesta producció, 16.708 MWh s’han injectat a la xarxa elèctrica, mentre que 4.793 MWh s’han destinat a l’autoabastiment de la mateixa planta. Paral·lelament, el centre ha generat 20.863,50 MWh d’energia tèrmica, de la qual el 84% s’ha distribuït a través de les xarxes de calor. 

Etiquetes: