Les queixes per la manca de col·laboradors educatius a Canillo tornen a arribar al Raonador

Una nova denúncia de les famílies retreu la perpetuació de les baixes sense cobertura, especialment a maternal, i reclamen solucions estables a Educació

Una imatge de l'escola francesa de primària de Canillo. ARXIU

La manca de col·laboradors educatius a les classes de maternal de l’escola francesa de Canillo ha motivat una nova queixa davant el Raonador del Ciutadà. Les famílies asseguren que el problema és recurrent, que ja es va denunciar a finals de l’any passat i que continua afectant el funcionament normal de les aules i la seguretat dels infants.

La denúncia actual ha estat impulsada pel consell de l’escola en representació de la classe de maternal, que alerta que els alumnes de 4 i 5 anys – corresponents a MS/GS (Moyenne Section/Grande Section) – tornen a trobar-se sense el suport necessari dins l’aula per l’absència prolongada d’un col·laborador educatiu.

Segons explica, la situació afecta especialment una de les classes de maternal de l’escola francesa de Canillo, on la docent disposava d’un ajudant que no s’ha reincorporat de manera estable des del 20 d’abril. La baixa hauria estat oficialment comunicada entre el 22 i el 23 d’abril, però l’absència s’ha acabat prolongant fins al 30 d’abril. Tot i una breu reincorporació el 4 de maig, el servei hauria tornat a quedar interromput aquesta mateixa setmana sense que s’hagi enviat cap substitut.

Les famílies denunciaven situacions “desagradables” i problemes d’higiene perquè la docent no podia acompanyar els infants al lavabo sense deixar la resta de la classe desatesa.

Les famílies denuncien que aquesta manca de suport impedeix desenvolupar activitats amb normalitat, limita les sortides escolars i dificulta una vigilància adequada dels infants. “Els nens no tenen culpa i es troben vulnerables davant d’aquesta situació”, exposa la queixa traslladada al Raonador.

No és la primera vegada que el cas arriba a aquesta institució. Segons la representant de les famílies, ja es van presentar altres queixes l’octubre del 2025, que van derivar en una resolució emesa el novembre del mateix any.

Mobilització a l’escola francesa de primera ensenyança de Canillo per exigir més suport de Govern

En aquella resolució, el Raonador recollia que les queixes feien referència a la manca de personal col·laborador a les classes MS/GS i TPS/PS – de 2 a 4 anys – durant diverses setmanes. Les famílies denunciaven situacions “desagradables” i problemes d’higiene perquè la docent no podia acompanyar els infants al lavabo sense deixar la resta de la classe desatesa. També alertaven que, en el cas dels més petits, la mestra no podia supervisar simultàniament els alumnes que feia migdiada i els que resten desperts.

La resolució detallava que el ministeri d’Educació havia atribuït el problema a la manca de disponibilitat d’interins a les borses de treball i a la coincidència de diverses baixes en diferents centres educatius del país. Segons Govern, es va prioritzar la cobertura de les vacants de llarga durada “per garantir l’estabilitat del centre”. Finalment, la plaça pendent es va cobrir el mes de novembre.

Educació reconeix que té dificultats per cobrir les places de col·laborador educatiu

Tot i això, el Raonador va acordar mantenir un seguiment de la problemàtica denunciada abans d’arxivar provisionalment els expedients, conscients del caràcter estructural del problema.

Les famílies asseguren que, mesos després, la situació continua repetint-se i lamenten que les dificultats per cobrir baixes segueixin afectant especialment les etapes més sensibles de l’escolarització. També afirmen haver contactat novament amb el ministeri d’Educació per reclamar mesures que evitin nous episodis d’inestabilitat dins les aules de maternal.

Etiquetes: