Baró aposta per reforçar la qualitat educativa i revisar els marcs de l’Escola Andorrana

El Govern reforça la qualitat educativa amb nous marcs pel sistema educatiu andorrà, un ús responsable de la tecnologia i mesures per afrontar la calor als centres

ministre d'Educació, Ladislau Baró, visitant una aula aquest matí. SFGA/JAViladot

El ministre d’Educació i Universitats, Ladislau Baró, ha situat la qualitat del sistema educatiu com una de les principals prioritats del Govern per al curs d’enguany.  Baró ha remarcat que l’executiu vol continuar treballant en la qualitat de la formació acadèmica, la convivència als centres i el benestar, com també la satisfacció del professorat. L'objectiu és avançar cap a una redefinició gradual de l’Escola Andorrana per fer-la més eficient i reforçar la capacitat del sistema per oferir una docència de qualitat.

El ministre ha defensat que la remuneració i les condicions dels docents són un element essencial per garantir la qualitat educativa. En aquest sentit, ha recordat els esforços salarials que s’han fet durant la legislatura i ha assenyalat que encara cal actuar en les escoles vinculades a l’ensenyament congregacional. Baró també ha anunciat la continuïtat del procés de revisió dels marcs que regulen el funcionament del sistema educatiu andorrà. L’objectiu, segons ha explicat, és avançar cap a una redefinició gradual de l’Escola Andorrana per fer-la més eficient i reforçar la capacitat del sistema per oferir una docència de qualitat : “Parlem de la valoració de la feina dels profes des del punt de vista de compensació salarial, però també en tots els àmbits que sigui possible, acotar el paper de la tecnologia i un element clau també dins la qualitat és ser capaços de fer front a una cosa més material i més concreta, però que té un impacte sobre la qualitat de vida de professors i estudiants”. 

El curs escolar s’inicia amb 10.940 alumnes, 300 menys que l’any passat, i sense iPads a l’andorrana

Segons ha explicat, el procés es desplegarà per etapes. Aquest curs, el ministeri preveu traslladar primer als equips directius i posteriorment al conjunt de la comunitat educativa les línies bàsiques del nou esquema de marcs curriculars, que hauran de donar peu també a la revisió dels marcs de convivència i pedagògics. Baró ha apuntat, a més, que caldrà revisar els sistemes d’avaluació.  El ministre ha insistit que es tracta d’una transformació a mitjà i llarg termini, ja que, a parer seu, un sistema educatiu no es pot modificar de manera immediata sinó mitjançant un pla d’etapes. Aquest procés haurà de complementar les mesures aplicades en àmbits com la lectoescriptura, les matemàtiques i la producció escrita, definits com a prioritaris a partir dels resultats de les proves PISA for Schools.

En aquest àmbit, Baró ha indicat que els resultats de les proves PISA permetran valorar l’impacte de les mesures adoptades a curt termini. Alhora, ha defensat la necessitat de combinar aquests resultats amb una estratègia de transformació més profunda per millorar el rendiment i l’eficiència del sistema educatiu. “Nosaltres confiem que el pla d’accions que estem desenvolupant aquesta legislatura pot tenir un impacte positiu com a mínim de contenció. Ho sabrem quan tinguem els resultats, els presentarem i farem front al que diguin. És veritat que la qualitat del sistema educatiu és bàsica i hem de ser molt insistents amb aquest tema”, ha afegit el ministre.

TECNOLOGIA 

D’altra banda, el ministeri continua desplegant el Pla integral per al bon ús de la tecnologia en l’àmbit educaitu, amb l’objectiu de promoure un ús responsable, equilibrat i pedagògicament adequat de les eines digitals. El pla situa la tecnologia al servei dels aprenentatges i del benestar de l’alumnat, vetllant perquè la seva incorporació als centres educatius respongui sempre a criteris educatius i de desenvolupament saludable.

Entre les actuacions previstes destaca la implantació progressiva dels Chromebooks a la segona ensenyança, el desplegament dels plans digitals de centre i diferents accions per analitzar l’impacte de la tecnologia en l’educació.

EDUCACIÓ FINANCERA

Una de les novetats d’aquest curs és l’impuls d’una estratègia d’educació financera destinada als alumnes dels diferents nivells educatius. La iniciativa té com a objectiu proporcionar coneixements i eines pràctiques perquè els joves desenvolupin les competències necessàries per comprendre millor l’entorn econòmic i financer actual. L’educació financera s’incorporarà progressivament a través de continguts adaptats a cada etapa educativa i abordarà aspectes com la gestió dels diners, l’estalvi, la planificació financera, el consum responsable, els sistemes de pagament digitals i la presa de decisions econòmiques informades. 

La primera fase prioritzarà l’alumnat de 4t de segona ensenyança o nivells equivalents i de 1r de batxillerat, amb tallers i materials comuns coordinats pel ministeri. L’estratègia també pretén reforçar el pensament crític dels alumnes davant de l’oferta de productes i serveis financers, fomentar hàbits responsables i contribuir a més autonomia personal al llarg de la vida adulta.

PLA D’ACCIÓ EPISODIS DE CALOR 

Una altra de les novetats del curs és la posada en marxa d’un pla específic per prevenir i gestionar els episodis d’altes temperatures als centres educatius dels tres sistemes. A curt termini, es definiran protocols d’actuació, es monitoraran les temperatures dels centres i es crearà un registre únic d’incidències. Aquesta feina permetrà identificar els espais més vulnerables i prioritzar actuacions com la instal·lació de proteccions solars, la millora de la ventilació, la creació d’espais d’ombra o l’habilitació de punts d’aigua.

Al mateix temps, s’obrirà una reflexió amb la comunitat educativa sobre l’organització dels horaris i les activitats durant els períodes de més calor. Les actuacions estructurals que es determinin a partir del diagnòstic es planificaran en els futurs programes d’inversió educativa.

Etiquetes: