La ‘nova CATSA’ agafa forma: Marsol anuncia el concurs per triar l’arquitecte que reformi l’edifici

La ministra ha informat d’aquest primer pas durant la signatura d’un conveni de col·laboració entre el Centre de Regulació Genòmica de Catalunya i Andorra Recerca + Innovació

Comentaris

Serrano, Marsol, Montserrat i Domènech.
Serrano, Marsol, Montserrat i Domènech.

Encara que sigui molt lentament, el projecte de la ‘nova CATSA’ comença a prendre forma: Marsol ha anunciat avui la futura licitació –sense data encara– del concurs per seleccionar l’arquitecte que reformi de l’edifici de l’antiga fàbrica de tabac. La ministra de Presidència, Economia, Treball i Habitatge ha fet aquest anunci durant la signatura d’un conveni de col·laboració entre el Centre de Regulació Genòmica (CRG) de Catalunya i Andorra Recerca + Innovació (ARI). El conveni, segons la ministra Marsol, representa “l’aposta estratègica de país a través d’un projecte emmarcat en el Pla Nacional per a la Innovació i la Diversificació Econòmica”.

L’acte de segellament de l’acord ha tingut lloc a Barcelona, a la seu del CRG. De fet, la signatura l’han formalitzat la directora de l’ARI, Marta Domènech, i el director del CRG, Luis Serrano. També han assistit a l’acte el secretari d’Estat d’Empresa i Diversificació Econòmica, Marc Saura; la consellera de Recerca i Universitats de la Generalitat, Núria Montserrat; i el secretari general de Recerca i Universitats, Oriol Escardíbul. L’acord marc de col·laboració impulsarà, doncs, iniciatives conjuntes de recerca, innovació i transferència de coneixement, marcant una fita històrica per a la projecció internacional de la ciència. Amb aquesta aliança, el CRG i ARI consoliden una plataforma científica que integra excel·lència internacional i arrelament territorial, posicionant Andorra com un pol emergent de recerca en genòmica de muntanya amb impacte europeu.

L’acord permetrà, concretament, que l’àrea d’innovació Andorra Altitud –que tindrà el futur epicentre al ‘hub’ de CATSA– incorpori dos investigadors d’alt nivell acreditats tant pel CRG com per ARI. Dos investigadors que desenvoluparan la seva activitat principalment a Andorra durant un període inicial de tres anys. Els escollits, però, no només signaran publicacions i projectes en nom del CRG i ARI –reforçant-ne la visibilitat internacional i la integració entre els dos ecosistemes científics–, sinó que la voluntat també és desenvolupar solucions que tinguin una viabilitat real en el mercat i siguin aplicables per la ciutadania. Així, les dues institucions han formalitzat un conveni específic que activa la fase pilot del Programa de Talent en Genòmica de Muntanya, una iniciativa destinada a impulsar recerca d’excel·lència en genòmica, biodiversitat d’alta muntanya i salut ambiental al Principat. Aquest programa conté la finalitat clara de facilitar el retorn al país del talent andorrà.

El conveni representa “l’aposta estratègica de país a través d’un projecte emmarcat en el Pla Nacional per a la Innovació i la Diversificació Econòmica, que reforça la voluntat del Govern de convertir la recerca i la innovació en motor de desenvolupament i diversificació de l’economia”

Per a la ministra Marsol, aquest nou conveni representa “l’aposta estratègica de país a través d’un projecte emmarcat en el Pla Nacional per a la Innovació i la Diversificació Econòmica, que reforça la voluntat del Govern de convertir la recerca i la innovació en motor de desenvolupament i diversificació de l’economia”. La signatura, com ja s’ha apuntat, coincideix amb l’inici del procés per fer de CATSA el futur centre d’innovació nacional. En aquest sentit, el tret de sortida és la licitació per designar l’arquitecte encarregat del projecte de rehabilitació de l’edifici que serà l’epicentre de l’àrea d’innovació Andorra Altitud.

La consellera Núria Montserrat, per la seva banda, ha declarat que “la posada en marxa de la fase Pilot del Programa de Talent en Genòmica de Muntanya fomenta l’intercanvi de talent en la recerca i innovació en biomedicina i biotecnologia, dues àrees estratègiques pel Departament de Recerca i Universitats”. “Avui encetem un nou escenari d’oportunitats i el foment de la recerca que també impulsarà la coordinació i presentació de projectes conjunts entre ambdues institucions, tant a nivell nacional com internacional, donant compliment a una de les nostres fites de mandat d’esdevenir una de les cinquanta regions més innovadores d’Europa en l’horitzó 2030”, ha afegit.

El Programa de Talent en Genòmica de Muntanya –que concreta el conveni marc signat avui– no només preveu la incorporació de dos investigadors d’alt nivell amb doble afiliació científica CRG-ARI (contractats per Andorra Recerca +Innovació), també proveirà els espais, recursos i suport logístic al país. El CRG, per la seva banda, assumirà la direcció científica del programa, facilitarà l’accés a les seves infraestructures i serveis tecnològics d’alta especialització i donarà suport actiu a la captació de finançament competitiu europeu i internacional. “Aquest programa ens permet atraure talent internacional, generar coneixement d’alt valor afegit i situar Andorra com a laboratori viu d’innovació en genòmica i salut ambiental”, ha destacat Marta Domènech, la gerent d’ARI. “Geogràficament, som veïns propers, però institucionalment això representa un salt important. La nostra visió a llarg termini inclou la possibilitat d’establir un institut dedicat a la genòmica de la muntanya o, fins i tot, una futura delegació externa del CRG a Andorra”, ha explicat Luis Serrano, director del CRG i professor d’investigació ICREA.

La col·laboració connectarà, a més a més, la recerca andorrana amb infraestructures i ecosistemes de dades europeus compartits, facilitant la participació en consorcis internacionals i iniciatives com la Iniciativa Catalana per al Biogenoma de la Terra. Aquesta connexió és especialment rellevant davant l’excepcional biodiversitat pirinenca i l’impacte accelerat del canvi climàtic sobre els ecosistemes de muntanya, apunta Govern.

Cal recordar que el Pla Nacional per a la Innovació i la Diversificació Econòmica aposta per àmbits prioritaris d’hiperespecialització (com ara l’esport i la natura (que poden esdevenir laboratoris d’innovació), la tecnologia per a la vida, la salut o la construcció sostenible), així com per un model de governança publicoprivada i una inversió progressiva i sostinguda en recerca i desenvolupament. En aquest context, el Programa de Talent en Genòmica de Muntanya esdevé una peça estratègica per posicionar Andorra com a ‘clúster’ emergent de recerca aplicada a entorns de muntanya alineat amb la voluntat de diversificar l’economia i reforçar-ne la resiliència.

Comentaris (4)

Trending