“Els ciberatacs a Andorra Telecom són una prova més de què ningú està lliure de caure”

La companyia pública de telecomunicacions ha organitzat aquest matí una jornada especial de formació en seguretat digital dirigida especialment a empreses i centrada en l’acceleració constant de l’aplicació de mesures de protecció: cal renovar-se sense aturador

Marquina atén els mitjans durant una pausa de la jornada.

La sofisticació permanent dels ciberatacs requereix aplicació constant de noves mesures de protecció i formació contínua per part de les empreses i una atenció curosa per part dels ciutadans rasos, molt dèbils davant la fam d’un ciberatacant professional. “Els ciberatacs a Andorra Telecom són una prova més de què ningú està lliure de caure, de ser, per exemple, víctima d’una suplantació de la identitat”, alerta Cèsar Marquina, director de l’Oficina Digital d’Andorra Telecom, que avui ha participat en una jornada formativa en ciberseguretat organitzada per la mateixa companyia pública.

Aquesta jornada, però, ha precisat Marquina, no té “cap relació directa” amb l’alerta de nivell alt de ciberatacs comunicada dies enrere per l’Agència Nacional de Ciberseguretat: “La sessió va ser planificada molt abans”. Ara bé: “Cal parlar del tema i se n’ha de fer divulgació, lògicament”. El ministre de Funció Pública i Transformació Digital, Marc Rossell, que ha introduït la bateria de ponències programades per Andorra Telecom, ha subratllat aquest “nivell de risc creixent. Andorra, com molts altres països, viu una sobreexposició al món digital i aquesta sobreexposició té una sèrie de riscos que hem d’anar mitigant”.

Marquina coincideix a parlar de mitigació, perquè “evitar els riscos plenament és impossible”. “Hem d’intentar assolir la màxima resiliència possible i això implica conèixer les causes dels atacs: com s’esdevenen, en quina situació ens trobem nosaltres i què podem fer per millor”. El director de l’Oficina Digital d’Andorra Telecom assenyala que “empreses i ciutadans, conjuntament, com a societat, podem millorar a través de l’intercanvi d’informació”.

Andorra, apunta, està protegida, però la confiança cega no és una opció. “Sabem el que tenim. Els actius de què disposem i com els hem de protegir. Hem aportat, a més, molts mitjans de protecció. Ara bé, estem prou protegits? La protecció és una constant: cal anar treballant; les amenaces canvien constantment, els tipus d’atacs van evolucionant”, afegeix Marquina, que remarca la preocupació quotidiana de ciutadans i empreses de patir un ciberatac: “La gent pateix pels atacs a la informació privada o al funcionament del negoci. Un dels que dona més problemes és, per exemple, el ‘phishing’, que, molt sovint, afecta la butxaca dels ciutadans. També són habituals els ‘ramsomware’, enganys a les empreses que poden suposar una parada del negoci, una afectació directa al rendiment”.