Meritxell convertirà l’orgue en protagonista dels seus 50 anys

El festival ORGUE&nd instal·larà temporalment un exemplar modular de tubs d’aquest instrument al santuari, mentre es deixa oberta la porta a incorporar-ne un de definitiu en el futur

Joan-Marc Joval, Marc Casal i Ignacio Ribas durant la presentació dels concerts commemoratius. A.G.

El 50è aniversari de la construcció del nou Santuari de Meritxell també tindrà una banda sonora pròpia. El XXVII Festival Internacional ORGUE&nd ha preparat tres concerts commemoratius al voltant de la celebració, dos dels quals tindran com a escenari el mateix santuari els dies 6 i 20 de setembre. La tercera proposta, el 12 de setembre, es farà a l’església de Sant Esteve d’Andorra la Vella.

L’orgue sonarà per primer cop amb trompa i piano en el XXVII ORGUE&nd

La principal novetat de la programació serà la instal·lació temporal a Meritxell d’un gran orgue modular de tubs, una estructura transportable que permetrà que l’instrument sigui present al santuari durant gairebé tres setmanes - des del 2 al 20 de setembre -. La iniciativa, però, va més enllà dels concerts i també ha servit per posar sobre la taula una possible continuïtat: que Meritxell pugui disposar, en un futur, d’un orgue propi i definitiu.

De moment, aquesta possibilitat es troba encara en una fase molt inicial. No hi ha cap projecte definit ni s’ha començat a treballar en la seva concreció, però des del comú de Canillo i del ministeri de Cultura s’ha deixat oberta la porta que el santuari pugui arribar a tenir un instrument permanent. La voluntat és que l’orgue temporal permeti també explorar les possibilitats musicals i culturals que ofereix l’espai.

L’instrument que arribarà aquest setembre serà cedit gratuïtament per l’organista italià Paolo Oreni, mentre que el comú de Canillo contribuirà a les despeses de transport. El muntatge anirà a càrrec de l’organer Albert Blancafort de Collbató.

L’orgue no es limitarà als dos concerts. La voluntat del festival és que formi part de la vida del santuari durant tota l’estada, tant des del vessant artístic com litúrgic i pedagògic. Així, també sonarà durant algunes misses de diumenge i es preveuen activitats amb els alumnes de les escoles andorrana i francesa de Canillo, amb l’objectiu d’apropar aquest instrument a les generacions més joves. El cònsol menor, Marc Casal, ha destacat aquesta voluntat d’aprofitar l’arribada de l’instrument per impulsar aquestes activitats vinculades a la música i a l’orgue amb els infants.

La iniciativa, però, va més enllà dels concerts i també ha servit per posar sobre la taula una possible continuïtat: que Meritxell pugui disposar, en un futur, d’un orgue propi i definitiu

“Meritxell mereixia més que un simple concert”, ha remarcat el director artístic de l’ORGUE&nd, Ignacio Ribas, que ha definit el santuari com un espai “especialment significatiu” per desenvolupar el projecte. La intenció és que la música contribueixi també a reforçar la dimensió cultural del santuari, més enllà de la seva funció religiosa.

El primer dels concerts de Meritxell serà el 6 de setembre a les 19 hores. Amb el nom de ‘Virgo’, la proposta reunirà el mateix Ribas a l’orgue i l’Amores Grup de Percussió, format per Pau Ballester, Àngel García i Jesús Salvador, una formació amb més de 35 anys de trajectòria.

El programa inclourà ‘El jardí flotant’, una obra de Ribas per a orgue, tres percussionistes i banda sonora, amb una durada aproximada d’una hora. La proposta incorporarà també videoart i partirà de la idea de contemplar la Terra com un gran jardí flotant, fent un recorregut simbòlic per diferents moments d’una jornada.

El segon concert commemoratiu serà el 12 de setembre, a les 21:30 hores, a l’església de Sant Esteve. Sota el títol ‘Delphinus. Toc francès. Elegància en moviment’, actuarà Vicent Dubois, organista titular dels grans orgues de la catedral de Notre-Dame de París des del 2016, juntament amb la seva dona, l’acordionista clàssica Marie-Andrée Joerger.

El 20 de setembre, també a les 19 hores, Paolo Oreni prendrà el relleu al santuari amb ‘Canis Major. Energia i força visual’. Abans de la projecció interpretarà el ‘Preludi i fuga sobre el motiu BACH’ de Franz Liszt i, posteriorment, acompanyarà amb una improvisació en directe una pel·lícula de cinema mut. La proposta prevista és ‘Sherlock Jr.’, de Buster Keaton, estrenada el 1924.

La iniciativa vol mostrar una faceta de l’orgue allunyada de la seva associació habitual amb la música litúrgica i apropar-lo a un públic que potser no acostuma a assistir als concerts d’aquest instrument. D’aquesta manera, la commemoració dels 50 anys del nou Santuari de Meritxell es vincula a una iniciativa que no es limita a una sèrie de concerts, sinó que pretén convertir durant unes setmanes l’espai en un punt de trobada entre música, patrimoni, litúrgia i divulgació.