Leticia Dolera i el debat sobre el cristianisme a la cultura pop, propostes destacades de l’Ull Nu

La 13a edició del festival comptarà amb més participació andorrana i recupera l’escenari de la plaça del Poble que acollirà directes audiovisuals, concerts i activitats obertes al públic

Els directors del Festival Ull Nu amb patrocinadors i col·laboradors. Comú d'Andorra la Vella / Tony Lara

El Festival Ull Nu, dedicat a les noves veus i a la creació emergent, comptarà enguany amb la presència de l’actriu i directora Leticia Dolera com a convidada especial, oferint una xerrada centrada en el procés creatiu i la representació de l’adolescència. L’edició d’enguany del festival, que se celebrarà del 20 al 24 de maig, també destaca per ser la que té més participació andorrana fins ara i recuperarà l’escenari de la plaça del Poble per acollir directes audiovisuals, concerts i activitats obertes al públic.

El festival destaca per la selecció de 25 curtmetratges, 20 dels quals entren a concurs en les categories de ficció, experimental, animació, documental i videoclip. Des de l’organització es destaca que enguany, una quarta part dels curts finalistes són de creadors andorrans. La resta provenen majoritàriament de Catalunya i també en figuren dos d’Occitània i un de Navarra.

El jurat professional d’aquesta edició estarà integrat per l’actriu Betsy Túrnez, la presentadora i actriu Ivana Miño -actualment membre de l’equip directiu del Tabaca Film Fest-, i l’andorrana Claudia Riera. Elles seran les encarregades de determinar el palmarès de l’Ull Nu 2026 entre els curtmetratges participants. Els premis es faran públics el diumenge 23 de maig al migdia. Enguany el jurat Carnet Jove estarà conformat per Eric Escabias, Nora Pérez i Roger Sánchez.

El cartell de premis inclou el Premi al millor curtmetratge (1.500 €), patrocinat pel Govern d’Andorra; el Premi al millor guió (1.000 €), amb el suport del Consell General d’Andorra; el Premi a la millor direcció (1.000 €), patrocinat pel Fòrum de la Joventut d’Andorra; i el Premi al millor muntatge (1.000 €), també amb el suport del Govern d’Andorra. També es concediran el Premi al millor curtmetratge amb temàtica de salut (500 €), patrocinat pel Ministeri de Salut del Govern d’Andorra, i el Premi de memòria històrica (1.000 €), amb el suport de l’Arxiu Nacional d’Andorra. A més, el palmarès es completarà amb el Premi del Jurat Carnet Jove (1.000 €), el Premi del Públic i dos premis Ull Nu Lab de guió (500 € cadascun).

CONVIDATS I CONFERÈNCIES

Tal com s’explica en un comunicat, la convidada especial d’enguany serà Leticia Dolera, que farà una xerrada acompanyada de l’actriu Betsy Túrnez, oferint un espai de diàleg obert entre professionals i públic jove, posant el focus en els reptes de narrar el present. La conversa tindrà lloc el dissabte 23 de maig a les 18 hores, a l’Auditori del Centre de Congressos d’Andorra la Vella.

Una altra de les propostes destacada de l’Ull Nu és la taula rodona Cristianisme Pop!, que plantejarà una mirada crítica i oberta sobre la reinterpretació de l’imaginari cristià en la cultura pop tant en l’actualitat com al llarg de les darreres dècades. A la taula hi participaran David G. Torres, expert en art contemporani, Elisabeth Trulla, crítica i divulgadora d’art contemporani i codirectora del projecte HARTES, i Gerard Zamora, crític, comissari i historiador de l’art contemporani i visual. La conversa tindrà lloc el dijous 21 de maig a les 20 hores al Centre de Congressos de la capital.

INSTAL·LACIONS ARTÍSTIQUES

D’altra banda també es destaca l’èxit de la convocatòria d’instal·lacions artístiques, que ha rebut 50 propostes. De totes les candidatures l’organització n’ha seleccionat 7 que configuraran un recorregut artístic que es podrà visitar de manera gratuïta els vespres dels dies 22 i 23 de maig, de les 21 hores a les 00 hores a Andorra la Vella. En aquest cas, també es destaca el pes de la creació local, amb 4 de les 7 instal·lacions seleccionades signades per creadors del país. Les xifres reafirmen la voluntat del festival de ser un altaveu per a creadors locals, joves talents i escoles, que hi troben un espai per compartir les seves obres amb el públic.

Finalment, com cada any el festival dedicarà una part de la seva programació a la creació cinematogràfica d’un país convidat. Enguany el protagonisme serà per a Albània.