L’enuig més evident, a banda de les situacions incomprensibles que es viuen a l’Albó amb els usuaris, però això seria una altra història, es trobaria, segons diverses fonts, en el servei Progrés, els professionals que van per les diverses escoles del país a donar suport a nois que ho necessiten. Alumnes de la fundació que s’integren en centres educatius ordinaris i que, per poder-ho fer, tenen al costat especialistes que els ajuden a poder seguir amb certa normalitat el que fan altres companys sense trastorns ni menyscabaments. Molts dels professionals de l’esmentat servei s’haurien assabentat, en arribar a les seves destinacions, que hauran de fer més hores de les que feien fins ara. I aquí ha saltat el malestar: en la majoria dels casos la fundació no havia informat.
Els promotors de la reivindicació, segons les fonts, pretenien que amb aquesta actuació “tant la direcció general com els membres del patronat vegin que no estem d’acord amb la gestió i les condicions laborals dels darrers anys”
En un missatge llarguíssim enviat els professionals, la direcció de la fundació explica el motiu dels canvis i perquè no s’havia explicat abans la situació, entre altres coses. Segons totes les fonts consultades, és una manera d’intenta desactivar la protesta, que fins i tot preveia que els professionals de la fundació acudissin amb pancartes amb emblemes del tipus ‘Els treballadors som qui sosté l’FPNSM, però també necessitem ser sostinguts’, ‘Millors condicions laborals = estabilitat’, ‘Cuidem persones… però qui cuida els treballadors?’, ‘La vocació no paga factures’ o ‘Prou precarietat, volem dignitat’.
Els promotors de la reivindicació, segons les fonts, pretenien que amb aquesta actuació “tant la direcció general com els membres del patronat vegin que no estem d’acord amb la gestió i les condicions laborals dels darrers anys”. I s’exposava que “en breu es signarà el nou conveni marc de col•laboració entre Govern i la FPNSM. Amb aquesta primera acció, volem pensar que encara som a temps d’intentar que les nostres reivindicacions es posin sobre la taula i que es tinguin en compte (graella salarial, triennis/ quinquennis, etc)”. Fa anys ja que totes aquestes negociacions duren. I no hi ha manera d’acabar.
EXPLICAR-SE
Davant de tot plegat, i el fet de veure’s contra les cordes de manera pública, que és una de les coses que més indigna una Celine Mandicó que mira d’anar sempre amb peus de plom i no mullar-se mai -ja era així quan va ostentar el càrrec de consellera al comú de Canillo o de consellera general-, la directora general de la fundació ha enviat una comunicació de forma bastant generalitzada on exposa la seva versió de la situació.
La direcció manté que és conscient del malestar i cita explícitament el servei de suports especialitzats en centres educatius i que s’entén la preocupació i “la sensació de no disposar de tota la informació necessària”. Davant d’això, indica la direcció que es vol explicar la situació “amb claredat i transparència”. La comunicació s’ha fet extensiva a tots els integrants de la fundació malgrat que el cas concret, ja s’ha apuntat també, només afecta un col·lectiu, el servei esmentat.
La direcció explica, d’entrada, que fa dos anys que es negocia un nou conveni amb el Govern. Un conveni que “estableix les característiques generals de la prestació dels serveis i es concreta mitjançant acords de col·laboració específics amb els diferents ministeris”. Alhora, el juliol s’hauria publicat el decret que regula el model d’atorgament dels suports educatius especialitzats i estableix el marc de referència per determinar com s’assignen els recursos als centres educatius.
“És important destacar que les 27 i 38 hores d’atenció directa no constitueixen un criteri nou, sinó un estàndard que ja formava part del marc de prestació del servei que la fundació ofereix al ministeri d’Educació”
De seguida afronta la direcció un dels elements que més neguiteja, i que és font de bona part del malestar que hi ha a la fundació darrerament. El dels horaris dels professionals del servei Progrés. “El servei funciona de de fa més de deu anys amb uns criteris estàndards de dedicació dels professionals als centres. En el cas dels educadors, l’estàndard que s’ha anat consolidat és de 27 hores d’atenció directa setmanals als alumnes i en el cas dels auxiliars, la dedicació podia arribar a les 38 hores.”
Per tant, recorda la direcció de la fundació, i més enllà de “situacions particulars”, “és important destacar que les 27 i 38 hores d’atenció directa no constitueixen un criteri nou, sinó un estàndard que ja formava part del marc de prestació del servei que la fundació ofereix al ministeri d’Educació”. I s’indica que hi haurà més seguiment entre fundació i ministeri malgrat que la coordinació operativa es durà des dels centres educatius, alhora que es mirarà de “consolidar equips estables als centres educatius i reduir al màxim les itineràncies”.
Perquè aquest és un element que també ha suposat molt problema: que els professionals de la fundació havien de rodar sense parar. I no sabien mai on havien d’acabar anant a parar. També es fan quatre pinzellades sobre el fet que s’hagi de donar suport a activitats físiques, gimnàstiques, quan els educadors no estan especialitzats en aquesta matèria i es deixa clar, en relació amb formacions previstes, que “la fundació preveu sol·licitar una moratòria perquè el personal pugui adquirir les formacions requerides”.
CONVENI MARC SENSE FIRMAR
La direcció de la fundació ja remarca que la qüestió de la comunicació genera inquietud i explica que la signatura del conveni amb Govern estava prevista per a l’1 de juliol però “per diversos endarreriments administratius” de l’executiu la firma no es va produir. També es donen més detalls del decret relacionat amb l’atorgament de suports educatius i s’explica perquè es va informar a algunes persones i d’altres no. I que s’han anat fent ajustaments en els calendaris inicialment previstos per a les trobades informatives.
“Som conscients que aquesta situació ha pogut generar preocupació però, durant aquests anys, la fundació ha treballat per mantenir, sempre que ha estat possible, la prestació del servei sense alterar el funcionament intern”
Es deixa clar que “les primeres reunions que es van fer, principalment durant el mes de juliol, tenien un caràcter informatiu” i que “l’objectiu era explicar el nou context i la necessitat d’adaptar l’organització de la dedicació dels professionals. Aquestes reunions no tenien com a objectiu imposar noves condicions ni acordar canvis contractuals, sinó d’explicar una situació que havia de ser abordada”. I just ara, en aquest marc d’intentar contrarestar el mal ambient, s’haurien posat en marxa unes sessions informatives.
I Celine Mandicó, que és qui signa la comunicació, acaba indicant que “som conscients que aquesta situació ha pogut generar preocupació però, durant aquests anys, la fundació ha treballat per mantenir, sempre que ha estat possible, la prestació del servei sense alterar el funcionament intern. En aquest moment, el que estem abordant és precisament aquesta adaptació al nou marc, i confiem poder fer-ho amb diàleg, transparència i voluntat d’entesa”.








Comentaris