Inicialment, el termini per presentar propostes de modificació expira aquest dimecres. De moment, un primer moviment ja l’ha fet el PS. Més enllà de les esmenes parcials que pugui presentar, la formació n’ha presentat una a la totalitat. És a dir, vol que el text es retiri, ja que consideren que no és el moment per tirar endavant aquest procés de desintervenció del mercat.
En aquest sentit, a través d’un comunicat, recorden que quan es va instaurar el sistema de pròrrogues i es va marcar que aquestes s’allargarien fins al 2027 es volia “disposar de temps suficient per posar en marxa mesures estructurals per afavorir l’accés dels ciutadans a l’habitatge, especialment dels col·lectius amb major risc d’exclusió residencial”. Per al grup, però, “aquest objectiu no s’ha assolit” i, de fet, “el període transitori previst no ha estat aprofitat per desplegar les eines estructurals necessàries per garantir un accés digne i assequible a l’habitatge”.
Per a la formació, “la proposta de descongelació -encara que sigui progressiva- dels preus dels lloguers comporta riscos evidents, especialment per a la classe treballadora i per als col·lectius més vulnerables del nostre país”. I, per això, “avui dia no es pot procedir a la descongelació”, tot argumentant diferents raons. Així, s’entén que “el parc públic continua sent clarament insuficient”, fet que “impedeix que el sector públic actuï com a mecanisme corrector del mercat”.
A banda, s’entén que falten “eines fonamentals” que s’haurien de tenir abans de fer el procés de desintervenció. Entre aquestes, no hi ha encara un registre de la propietat ni un índex de preus de referència així com un marc normatiu amb definicions clares de conceptes com ara “preu assequible” o “gran tenidor”. Tampoc hi ha, lamenten, una llei específica que reguli l’habitatge a preu assequible.
A més, s’adverteix que “el Govern no ha demostrat estar preparat per gestionar l’impacte d’una descongelació progressiva” i es lamenta que “la percepció és que s’ha actuat amb improvisació en una matèria que requereix planificació, rigor i visió estratègica”. I això provoca que “no existeixen garanties suficients de protecció per als llogaters, especialment els més vulnerables, en el moment de la transició cap a un escenari de descongelació”.
A l’entendre del grup, “el projecte de llei no s’inscriu dins d’una estratègia global d’habitatge que abordi de manera estructural el problema de fons, i podria provocar una crisi sense precedents per a la classe treballadora”. A la vegada, conscients que l’esmena a la totalitat serà refusada, es treballa en tota una sèrie de propostes de modificació parcial que es preveuen presentar en els pròxims dies.
ANDORRA ENDAVANT DEMANA MÉS TEMPS
També treballa en aquestes esmenes Andorra Endavant que, de fet, ja ha anunciat que no les tindrà a punt aquest dimecres, quan expira el termini de presentació. Per això, demanarà més temps per poder “treballar amb profunditat un text que incorpora modificacions de fons i que tindrà un impacte directe sobre el model d’habitatge del país”. En el comunicat que ha enviat als mitjans, es parla de “set setmanes i mitja”, tot i que tot fa pensar que es referia a set dies i mig, que és la pròrroga que es pot donar amb un projecte legislatiu tramitat per la via d’urgència.
AE, això sí, ha avançat que les propostes “tindran una visió estructural” per “actuar de manera equilibrada sobre l’oferta i la demanda”. Així, s’indica que “aniran orientades principalment a impulsar l’oferta d’habitatge, amb mesures concretes per incrementar el nombre de productes disponibles al mercat”. També es volen incorporar mesures per “garantir la protecció dels llogaters, assegurant condicions dignes, estabilitat i qualitat de vida”. L’objectiu, indiquen, és “equilibrar el mercat més garanties pels propietaris i més protecció pels llogaters”.