Segons que han explicat fonts coneixedores de la situació, venia sent habitual que per acord entre els mateixos agents que estan destinats als punts fronterers, s’obrissin tots els carrils necessaris. Fos a demanda dels policies espanyols, fos a petició, circumstància més habitual, dels funcionaris andorrans. Les darreres setmanes ja ha costat més que es procedís a l’obertura del segon carril en direcció a Espanya. Durant els dies centrals de la Pasqua, segons les fonts, des que els funcionaris andorrans van sol·licitar que s’activés el segon carril fins que finalment s’hi va accedir, van passar dues hores de rellotge.
Aquest divendres, en canvi, ja no hi ha hagut manera. I segons les fonts consultades, la qüestió es que es tracta d’una ordre que ve de més amunt. Que s’han donat instruccions precises perquè no hi hagi flexibilitat per agilitzar el pas per la frontera. El motiu? Que encara no s’ha tancat l’acord bilateral amb les autoritats espanyoles que permeti desplegar del tot l’acord marc que s’ha més o menys tancat amb la Comissió Europea. O sia, que se seria més rigorós com a mesura de control i, alhora, de pressió.
Per acabar-ho d’adobar, a la rotonda que porta cap a Civís, ja en territori espanyol, hi ha un control molt notable de la guàrdia civil. Es mira de revisar si hi ha algú que accedeixi a l’espai Schengen i no hauria o presenta alguna anomalia o té algun deute pendent amb la justícia espanyola. Tot plegat està dificultant la sortida cap a Espanya. I també hi ha força cua d'entrada cap al Principat, amb més de 30 minuts d'espera en la recta final de l'N-145 abans de poder accedir a territori andorrà.
De fet, també hi ha hagut una notable retenció per sortir d’Andorra per la frontera del Pas de la Casa. En aquesta ocasió, però, les fonts consultades no han pogut determinar si s’està amb el mateix cas que en el cantó espanyol. Però cert és que també cal tancar un acord de forma bilateral amb França. Tampoc en aquest cas està l’entesa resolta del tot.