Compromís polític sobre el referèndum UE: abans o després de les eleccions però s’ha de fer

(AMB PRESENTACIÓDES ESBORRANY TEXT) Els integrants del pacte d’Estat sobre l’acord d’associació i també Concòrdia consideren que després de tot el que s’ha defensat la consulta políticament vinculant, que ja té referèndum, aquesta s’ha de celebrar i en conseqüència pràcticament es descarten comicis plebiscitaris

Membres del pacte d'Estat sobre l'acord d'associació que han participat de la presentació del reglament per al futur referèndum.

Referèndum sí o sí. Abans -i serà complicat per calendari- o després de les eleccions generals. És clar que les coses encara poden canviar molt. I en política no hi ha mai res de cert ni fins i tot quan ja s’han tancat les carpetes, però si es té en compte el parer dels principals integrants del pacte d’Estat sobre l’acord d’associació amb la Unió Europea (UE) i també el de Concòrdia, una vegada s’ha dit per activa i per passiva que s’ha de consultar la ciutadania abans de ratificar el pacte amb Europa, aquesta consulta s’haurà de celebrar. I ha de ser consultiu i políticament vinculant. Sense vincle jurídic, vaja.

El cap de Govern, Xavier Espot, el president del grup parlamentari demòcrata, Jordi Jordana, i el representant en el pacte de Progressistes-SDP i excap de Govern Jaume Bartumeu han presentat aquesta tarda el reglament que serà la base reguladora de la consulta, es faci com es faci. En essència, la consulta serà molt similar a unes eleccions amb la diferència que s’hi podran presentar agrupacions d’electors i que s’haurà de respondre amb un ‘sí’ un ‘no’ o un vot en blanc la pregunta que es formuli. Quan es farà aquesta pregunta? Ningú no ho sap. 

El que sembla clar, si s’escolta Jordana, Bartumeu i el líder parlamentari de Concòrdia, Cerni Escalé, és que les properes eleccions generals no seran plebiscitàries. Qui haurà de convocar els comicis, Xavier Espot, ha estat qui menys s’ha mullat en aquest sentit. “Totes les opcions són possibles i entenc que els diferents grups polítics que concorrin a les eleccions podran optar per revalidar aquest compromís”, ha indicat el màxim responsable executiu, que ha recordat que ell ja no participarà de res en l’elaboració dels propers programes electorals. 

Això sí, Espot ha demanat a les formacions que concorrin a les properes eleccions generals és que diguin si “convocarien un referèndum o no i que diguin què en pensen”. Més encara, el mandatari governamental ha indicat que en relació a unes possibles eleccions plebiscitàries o no, “ho veig tot possible i tot és legítim. El que sí que no em sembla correcte és que no es digui el que es farà, i que es pensa i què s’opina sobre aquesta qüestió”.

-seguirà ampliació-