Campanya de recollida de fons d’Unicef pel terratrèmol de Veneçuela

L’ONG activa un número de Bizum i tres comptes corrents als bancs del país i demanar aportacions per poder ajudar els afectats pels dos sismes que van devastar bona part del país andí

Els infants són la gran preocupació d'Unicef després dels terratrèmols de Veneçuela. UNICEF

El comitè andorrà per Unicef ha activat una campanya d'emergència per donar suport a la resposta humanitària després dels dos forts terratrèmols que han devastat Veneçuela. L’ONG ha posat en marxa tres comptes bancaris -un a cadascuna de les entitats del país- i un número de Bizum a través del qual vol recollir fons que puguin servir per pal·liar la terrible situació que viu el país després d’una tragèdia sense precedents i que, més enllà de la destrucció provocada, pot haver-se cobrat moltes vides humanes.

Segons passen les hores, es va comprovant la magnitud del desastre provocat pels dos terratrèmols de magnitud 7,5 i 7,2 que van sacsejar Veneçuela. Les darreres xifres oficials ja parlen de 235 morts i més de 4.000 ferits. La realitat, però, és que les dades, tot fa pensar, seran molt pitjors. Ara mateix hi ha més de 36.000 persones desaparegudes, mentre prossegueixen les tasques de recerca i rescat amb recursos humans i tècnics molt limitats. Des del primer sisme s'han registrat més de 30 rèpliques, fet que manté un elevat nivell de risc i dificulta les operacions d'emergència.

En el cas d’Unicef, una de les grans preocupacions són els nens. S'estima que 3,9 milions d'infants viuen a les zones afectades, entre les quals hi ha la capital, Caracas, i els estats de Miranda, Carabobo, Yaracuy, Aragua, Falcón i La Guaira. Aquesta última regió ha estat declarada zona catastròfica i continua concentrant bona part dels esforços de rescat.

Amb un ull posat a Veneçuela

Com posa en relleu Unicef a través d’un comunicat, els terratrèmols han causat danys importants en habitatges, escoles, centres sanitaris, sistemes d'aigua i altres infraestructures essencials. I, a més, l’emergència arriba en un context que, ja prèviament, era delicat perquè Veneçuela afrontava una crisi humanitària prologada, amb 7,9 milions de persones que necessitaven ajuda. L’ONG alerta que “els infants són especialment vulnerables i poden veure's afectats per lesions, separació familiar, desplaçaments, afectacions emocionals i interrupcions en l'accés a serveis bàsics com la salut, l'aigua potable, l'educació i la protecció”.

Per això, Unicef ja treballa, des del primer moment, sobre el terreny, en coordinació amb les autoritats veneçolanes, les Nacions Unides i els seus socis locals. En menys de 24 hores després dels terratrèmols, l'organització ja havia mobilitzat un primer vol des del seu centre logístic global de Copenhaguen amb material mèdic, subministraments d'aigua i sanejament, tendes i altres equips essencials per donar resposta immediata a prop de 100.000 persones. Paral·lelament, continua reforçant les accions de protecció infantil, assistència sanitària, suport psicosocial, accés a aigua potable i habilitació d'espais segurs.

Davant aquesta situació, Unicef Andorra ha fet una crida a la solidaritat de ciutadania, empreses i institucions. Es demanen aportacions econòmiques que permetran reforçar la resposta d'emergència i garantir l'accés als serveis essencials per als infants més vulnerables. Per això, s’ha activat un Bizum (07293) i comptes corrents als tres bancs del país per recollir aquests fons.