La decisió s’ha pres conjuntament aquest divendres. En total, són 41 els països que s’han adherit a la invocació d’aquest mecanisme, creat el 1991 i que preveu, segons s’explica a la pàgina web de l’OSCE, la possibilitat d’enviar experts per avaluar problemes vinculats al respecte dels drets humans.
En aquest cas, s’invoca vistos els dubtes existents sobre el tractament que Rússia dispensa als soldats que agafa com a presoners en el marc del conflicte armat a Ucraïna. De fet, el va demanar el mateix govern ucraïnès. D’aquesta forma, s’entén que els experts independents podran comprovar si el règim de Vladimir Putin està respectant els drets d’aquestes persones.
En aquest sentit, a través d’un missatge a X, la xarxa social antigament coneguda com a Twitter, la ministra d’Afers Exteriors, Imma Tor, ha volgut defensar la decisió de donar suport a aquesta invocació. “El respecte del dret internacional i dels drets humans és una prioritat de l’acció exterior de Govern”, afirma. I, ara, “ho hem demostrat una vegada més participant en una iniciativa sobre el tractament dels presoners de guerra ucraïnesos”.