Cultura

La participació andorrana a la Biennal de Venècia costarà pel cap baix 130.000 euros

El ministeri de Cultura ha respost tot un seguit de preguntes que havia formulat la consellera general socialdemòcrata Susanna Vela

Altaveu

Tot el muntatge i elements col·laterals -inauguració, despeses de representació, trasllat d’obres- que suposa la participació andorrana a la Biennal de Venècia comportarà un cost, pel cap baix, de 130.000 euros. Aquesta xifra surt de sumar alguns dels conceptes que la directora de Promoció Cultural, Montserrat Planelles, esmenta en una multiresposta donada a la consellera general socialdemòcrata Susanna Vela, que s’havia interessat per via parlamentària per diversos aspectes del muntatge ‘El futur és ara’, de l’artista francès Philippe Shangti.

El departament no dóna una xifra tancada sinó que va esmentant conceptes i, en algunes ocasions, es refereix a adjudicacions ja realitzades i publicades amb anterioritat al BOPA. Així, per exemple, els 34.730 euros de despesa generada per l’estada a Venècia de la delegació andorrana que va anar a muntar l’exposició i que va anar a la inauguració. Els 10.589 euros que va suposar l’adequació del pavelló, els 7.450 euros que es va pagar per dur les obres cap a la ciutat italiana o els 30.500 euros d’un suposat primer pagament a una firma italiana pel suport logístic exigit per l’artista.

A totes aquestes xifres cal afegir-hi, per exemple, el salari d’una hostessa que durant set mesos rep els visitants i els atén i que percep una remuneració a raó d’uns 2.800 euros mensuals bruts. En total, caldrà desemborsar uns 19.170 euros per aquest concepte. Finalment, el ministeri calcula que quan la mostra arribi a la finalització, les tasques de desmuntatge, de retorn del pavelló al seu estat original i de traslladar un altre cop les obres cap a casa costaran uns 20.000 euros més. Si a tot això s’hi afegeixen altres petits conceptes com les dietes del personal tècnic o el que van costar els canapès, l’esmentat fins ara suma pràcticament 130.000 euros.

No vol dir que aquesta sigui la xifra definitiva. En la seva resposta, Planelles parla en alguna ocasió de primers pagaments i en altres reitera xifres tot explicant pagaments ja realitzats d’altres de compromesos o fins i tot d’altres de previstos però ni tan sols encara adjudicats. Sí queda clara quina era la delegació professional, formada per cinc persones (Philippe Shangti, artista; i Alexandra Albrecht, Rodrigo Lladós, Marc Vidal i Adrià Lladós, muntadors) i una delegació de representació integrada per nou persones (la ministra de Cultura, Joventut i Esports, Olga Gelabert; la comissària, Eva Martínez; la directora general de Cultura, Montserrat Planelles; el curador del pavelló i tècnic de Cultura, Ivan Sansa; la tècnica de Cultura, Meritxell Blanco; l’hostessa responsable del pavelló, Alèxia Collelldemont; i Andorra Turisme: Betim Budzaku, Enric Torres i Noemí Pedra).

Comentaris

Anna
6.

O sigui, viatget a Venècia de 13 persones amb tot pagat en plena temporada, amb festes i festetes, més 7 mesos a 2.800 € mensuals d'una hostessa (ojo!), per exhibir unes úniques obres d'un únic artista francès que no representa en absolut la nostra cultura. El Diari d'Andorra publica que la broma ja puja 180.000 €. I pagant el poble, faltaria més. Sou una colla d'inútils i barruts, ja està tot dit.

  • 6
  • 0
Pol
5.

El doble de persones en la delegació de representació (aka funcionaris) que en la delegació professional (aka artistes). Despesa irresponsable. Després es pregunten per què el poble està tan fart de la poca consciència dels nostres polítics pagats per tots els que contribuïm a sustentar aquests insults...

  • 5
  • 0
Batdefu
4.

De moment 130.000€ que acabaran sent 200.000€, tot per anar a fer el ruc!!! I no treure’n res de res.

  • 7
  • 0
Troytolkien
3.

Hem de comprende lo que es el funciionariat, una vividors a costa del poble. Tanta despesa es una vergonya per el poblé Andorrà

  • 8
  • 0
Troytolkien
2.

Penos de la manera com es gasten els diners publics per no RES

  • 12
  • 0

Comenta aquest article