Cultura

Del cor de París a Engolasters: mans solidàries de 130 metres de llarg, la cirereta del Land Art ’19

L’artista Saype du el seu projecte ‘Beyond Walls’ a la biennal andorrana, enguany situada a l’entorn del llac escaldenc

Una vista d'ocell de l'obra amb el llac al fons.. VALENTIN FLAURAUD / PERE MOLES
Una vista d'ocell de l'obra amb el llac al fons. | VALENTIN FLAURAUD / PERE MOLES

Altaveu

De treballar als peus de la Torre Eiffel a fer-ho sota del llac d’Engolasters. L’artista franco-suís Saype ja ha finalitzat el que és, segurament, l’estrella de la biennal Land Art’19, el projecte liderat per Pere Moles que converteix cada dos anys algun entorn del paisatge del Principat en una galeria d’art a l’aire lliure. Enguany l’escenari escollit és al tomb de l’estany escaldenc gestionat per FEDA. I és just en un terreny d’ús habitual de la companyia energètica que Saype hi ha ‘pintat’ unes mans entrellaçades de 130 metres de llarg per 38 d’ample.

Ni l’espai ni la concreció del projecte sobre el terreny no és ben bé el mateix que va fer, òbviament, als Camps de Mart de París, però sí que formen part del mateix entremat i ideari del creador francòfon, que pretén portar a diverses ciutats de tot el món la cadena de recreació de mans humanes amb les quals pretén llançar un missatge d’optimisme i convivència. La pintura blanca i grisosa que usa Saype és del tot biodegradable, elaborada a partir de guix, carbó vegetal, aigua i proteïnes làcties. 

La versió andorrana del projecte ‘Beyond Walls’ ja està totalment acabada després de cinc dies de treball. Clar que íntegrament costa una mica poder-la veure. Està situada en una esplanada, en xifres rodones, de 5.000 metres quadrats. Però constitueix, sense cap mena de dubte i sense desmerèixer els altres treballs, la cirereta del pastís de la biennal. Una biennal, un Land Art que, com indicat la naturalesa d’aquesta disciplina artística, té data de caducitat. Són obres d’art finites.